Esso vil sensurere nettet

Varemerkelovven kan brukes til mye rart, og noen hevder den brukes til å stoppe munnen på kritiske røster. Esso brukte varemerkeloven til å stoppe Greenpeace. Trodde de.

Esso likte ikke at Greenpeace modifiserte logoen deres til E$$0 og brukte den til å skape blest om sin kritikk av selskapet.

Ved hjelp av varemerkeloven fikk de hindret miljøorganisasjonen i å legge ut de modifiserte logoene på Greenpeaces franske side. Det var selvfølgelig som å helle bensin på bålet til tilhengerne av den svært profilerte organisasjonen.

Logoene lå på Greenpeaces sider i Frankrike, og dermed saksøkte oljeselskapet både miljøorganisasjon og Internett-tilbyderen Internet FR, med begrunnelsen at logomodifiseringen var til skade for selskapets rykte.

Greenpeace fikk en midlertidig forføyning mot seg, mens Internet FR ble kastet ut av retten, ifølge en pressemelding på Greenpeaces sider.

Den midlertidige forføyningen lover daglige bøter på 5000 euro - intet mindre - i tilfelle Greenpeace fortsetter å bruke logoen på sin franske side, i påvente av rettssak.

Nå har Greenpeace sensurert logoene på sin franske side, men til gjengjeld finnes den i alle slags varianter på StopEsso.org og Greenpeaces internasjonale sider, inkludert de norske.

Esso har ellers sendt ut en pressemelding (PDF) det kan være verdt å lese, i sakens anledning.

For riktig å gni det inn, har Greenpeace flyttet alle sine anti-Esso-nettsider til Texas, rett rundt hjørnet for oljeselskapets hovedkvarter.

Til toppen