Et langt steg tilbake for Schibsted

Schibsted legger etter knappe ett års aktiv drift ned gratisavisen 20 Minuten i Køln. Utsiktene til den store satsingen på gratisaviser i Europa synes dermed høyst usikker.

Schibsted ASAs satsing på gratisaviser kan synes å ikke bli den suksessen som selskapet tidligere hadde håpet og forespeilet aksjonærene. For nå viser det seg at selskapet 20 Minuten Holding AG stanser utgivelsen av sin avis i den tyske storbyen Köln. Men fremdeles vil avisen bli gitt ut i de tre sveitsiske byene Bern, Basel og Zurich. Men heller ikke her tjener man penger, selv om man stadig opplever en vekst i opplagene.

Dermed er også selskapets ekspansjonsplaner ytterligere i det blå. Ekkhard Kuppel ved Schibsteds kontor i Sveits sier til nyhetsbyrået TT at konsernet nå skrinlegger planene om å etablere gratisaviser i flere europeiske byer. Konserndirektør for økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger sier imidlertid at dette fortsatt vurderes. En børsmelding vil imidlertid kunne klargjøre dette noe mer i løpet av dagen.

- Konkurransen i Köln er svært hard og annonsemarkedet har vært tøft. I tillegg ble vi i en periode hindret i å gi ut avisen på grunn av et søksmål, sier Trond Berger, til Norsk Telegrambyrå.

Bakgrunnen for nedleggelsen er svake annonseinntekter og søksmål rettet mot avisen, foruten at etableringen av avisen skjedde i et fallende marked. Så langt har utgivelsene vært et stort pengesluk for Schibsted. I første kvartal belastet 20 Minuten konsernets regnskap med 31 millioner kroner.

Til toppen