JUSS OG SAMFUNN

Et langt steg tilbake for Schibsted

Schibsted legger etter knappe ett års aktiv drift ned gratisavisen 20 Minuten i Køln. Utsiktene til den store satsingen på gratisaviser i Europa synes dermed høyst usikker.

Helge Lunde
11. juli 2001 - 10:15
Schibsted ASA20 Minuten Holding AG

Dermed er også selskapets ekspansjonsplaner ytterligere i det blå. Ekkhard Kuppel ved Schibsteds kontor i Sveits sier til nyhetsbyrået TT at konsernet nå skrinlegger planene om å etablere gratisaviser i flere europeiske byer. Konserndirektør for økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger sier imidlertid at dette fortsatt vurderes. En børsmelding vil imidlertid kunne klargjøre dette noe mer i løpet av dagen.

- Konkurransen i Köln er svært hard og annonsemarkedet har vært tøft. I tillegg ble vi i en periode hindret i å gi ut avisen på grunn av et søksmål, sier Trond Berger, til Norsk Telegrambyrå.

Bakgrunnen for nedleggelsen er svake annonseinntekter og søksmål rettet mot avisen, foruten at etableringen av avisen skjedde i et fallende marked. Så langt har utgivelsene vært et stort pengesluk for Schibsted. I første kvartal belastet 20 Minuten konsernets regnskap med 31 millioner kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.