BEDRIFTSTEKNOLOGI

Et must for bilspill

Beklager å måtte si det, men heretter vil det bli helt uaktuelt å spille bilspill uten å ha en Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel. Dette var virkelig en opplevelse

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. des. 1998 - 08:53

Microsoft har i høst utvidet sin SideWinder Force Feedback-serie med den ultimate styrekontrollen for bilspill - SideWinder Force Feedback Wheel. For dem som ikke vet det, er selskapets Force Feedback-enheter styrespaker og spillkontroller som gir svar på tiltale når man for eksempel skyter med en mitraljøse, kjører på en fortauskant eller prøver å rette opp et fly som styrter. Det hele er altså tilbehør til forskjellige avanserte spill som tilbys fra en rekke produsenter.

Wheel er altså den andre og nyeste enheten i serien og også selvsagt den mest omfattende. Den består av to deler, en rattdel og en pedaldel.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel. <i>Foto:  Harald Brombach</i>
Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel. Foto:  Harald Brombach

Rattdelen festes til bordflaten foran dataskjermen ved hjelp av en solid klemme. Ifølge Pontus Frohde, produktsjef for konsumentprodukter ved Microsoft Nordic, skal denne tåle en motstand på opptil 25 kilogram før den løsner. Vi tror nok dette kan stemme, men det er nok en klar fordel å feste enheten på en forholdsvis tykk bordplate som ikke er alt for glatt. Ellers kan ivrige brukere fort miste kontrollen når rattet plutselig skjener ut til siden.

Rattdelen er utstyrt med seks knapper på forsiden av rattet og to omtrent der det er naturlige å plassere tuppene på pekefingrene. Alle knappene er programmerbare, men i bilspill er det naturlig å benytte de to skjulte knappene for å gire opp eller ned. Akkurat som i virkelige Formel 1-biler. Rattet er følsomt, selv om det virker som det er noe dødgang på midten. Riktignok en vanesak - men noe irriterende i begynnelsen.

Pedaldelen har to pedaler - gass og brems. Clutch er sjelden støttet av bilspill og savnes heller ikke. Selv om pedalsettet er utstyrt med gummiføtter, sklir det litt. Det ideelle hadde nok vært å bolte det fast i gulvet. Man blir gjerne ganske ivrig når man spiller og da er det en fordel at saker og ting står der det forventes at de står.

Hva slags feedback man får fra rattet varierer fra spill til spill. I typiske bilspill vil man merke motstand når man svinger (ingen servostyring, altså) og støt når hjulene treffer ujevnheter i bakken eller hindringer i veibanen. Heretter må man altså bruke krefter for å styre en bil på en datamaskin - det er en ny opplevelse.

Med rattet følger det to velkjente, men litt eldre spill - Precision Racing og Monster Truck Madness 2. Vi foretrakk å bruke Need for Speed 3 under testingen - kombinasjonen med Wheel er glimrende.

Veiledende pris er omtrent 1990 kroner. Dette lyder kanskje litt mye for en styrekontroll som normalt vil brukes kun sammen med bilspill og tilsvarende. Vi tror likevel opplevelsen den gir er verdt pengene.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel er allerede tilgjengelig i butikken.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.