Flere har begynt å sammenligne Windows 8 med Coca-Cola Companys lansering av Coke med ny oppskrift i 1985. Det opprinnelige produktet ble relansert etter bare 11 uker. (Bilde: digi.no og Coca-Cola Company)

– Et «New Coke»-øyeblikk for Microsoft

Forbereder u-sving for Windows 8.

Windows 8-lanseringen har vært vanskelig for Microsoft. Trenden mot nettbrett gjorde det nødvendig for selskapet å ta noen modige skritt i en ny retning.

Men setter man foten utenfor den oppgåtte stien, er øker risikoen for at man blir sittende fast i gjørma. Begynner man å merke tendenser til slikt, bør man ta noen skritt tilbake og forsøke på nytt. Det er ingen skam å snu.

En slik erfaring fra turgåing kan komme godt med også når man lager produkter. Windows 8 med Modern UI og betydelige endringer i desktop-opplevelsen, har ikke blitt mottatt med stormende jubel. Windows 8 forsøker å være to ting på en gang, men lite tyder på at det er et slikt kompromiss brukerne har ønsket seg.

– Dette er som New Coke, over en periode på syv måneder – bare at Coke lyttet bedre, sier Richard Doherty, analytiker i Envisioneering, til Financial Times.

I 1985 begynte Coca-Cola Company å produsere Coca-Cola (Coke) med en ny oppskrift i Nord-Amerika. Dette var ingen stor suksess, og 77 dager senere ble produktet med den opprinnelige oppskriften relansert under navnet Coca-Cola Classic.

«New Coke», altså Coca-Cola med den nye oppskriften, fortsatte å bli solgt under navnet Coca-Cola fram til 1992, da den ble døpt om til Coke II. Denne forsvant fra helt markedet i 2002.

Tami Reller er markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-forretningsområde.
Tami Reller er markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-forretningsområde. Bilde: MIcrosoft

Financial Times-artikkelen er først og fremst et intervju med Tami Reller, markeds- og finansdirektør for Microsofts Windows-virksomhet. Hun bekrefter at Microsoft senere i år vil komme med en oppdatert versjon av Windows 8, som vil innføre noen viktige endringer i hvordan programvaren brukes. Detaljer vil hun ikke gå inn på, men i et internintervju som ble publisert i går, kommer hun likevel med litt mer informasjon.

Hun forteller der at Windows Blue er kodenavnet for en oppdatering som skal bygge videre på visjonen som Windows 8 er en virkeliggjøring av, men at oppdateringen også er en mulighet for selskapet til å svare på tilbakemeldingene selskapet har fått fra kundene.

Ifølge Finacial Times fortalte Reller at pc-brukere har funnet vanskelig å venne seg til den nye programvaren. Hun sier også at selskapet helt klart kunne og burde ha gjort en bedre jobb med å undervise både salgspersonell og potensielle kunder om hvordan Windows 8 fungerer.

I internintervjuet forteller Reller at selskapet i løpet av de første seks månedene etter Windows 8-lanseringen har solgt 100 millioner lisenser til operativsystemet – 40 millioner flere enn i januar. Dette er nøyaktig like mange lisenser som selskapet hadde solgt for Windows 7 etter seks måneder. Tallene inkluderer oppgraderinger som Microsoft har solgt direkte til pc-brukere, lisenser solgt til ulike deler av salgskanalene, samt lisenser solgt til pc- og nettbrettleverandører. Tallet sier ingenting om hvor mange av lisensene som er tatt i bruk.

Men i mens det i blogginnlegget fra 2010 vises til tall fra Net Applications som forteller at 12 prosent av alle pc-er var utstyrt med Windows 7, viser de ferskeste tallene fra Net Applications at Windows 8-andelen i april i år ikke var høyere enn 3,82 prosent.

    Les også:

Til toppen