Et rom fullt av virtuelle objekter

Denne mannen er klar til å utforske en virtuell verden i full størrelse. På gulvet og på tre vegger kjøres virtualitet i optisk stereo. Spesialbrillene gjør at alt synes tredimensjonalt. Redskapene i hendene lar ham flytte objektene og bevege seg i verdenen.


Denne skissen viser hvordan illusjonen skapes av fire videokanoner. Bildene til veggene projiseres fra siden. Til gulvet går de via et skråstilt speil i himlingen. Visningssystemet heter CyberStage, og er utviklet av GMD, det tyske nasjonale forskningssenter for IT.

CyberStage-rommet som Silicon Graphics og GMD har bygget på førstnevntes stand på CeBIT, har potensial til å bli en av messens største attraksjoner. Men det er knapt rom til tre journalister pluss omviser, og vanlige besøkende må vise mer enn bare spesiell interesse før de slippes inn.

Demonstrasjonen vi får se, er ingen fantasiløs voldskreasjon. Det er et helautomatisk lager for skotøy, skapt og avluset virtuelt før det skal realiseres i vanlig virkelighet.

GMD har utviklet en mer beskjeden utgave av CyberStage, kalt Responsive Workbench, der det bare projiseres på to vegger, rettere sagt bordflaten og veggen foran brukeren. Der så vi denne figuren gjennomgå sin bilkollisjon gang på gang, med utløsning av luftputer mot både overkropp og knær. Simuleringen kan kjøres med figuren i nær sagt hvilken som helst posisjon, og flere forskere kan se simuleringene samtidig - alltid i tre dimensjoner gjennom spesialbrillene - og diskutere mens de prøver seg med stadig nye vinkler.

Det finnes videre en utgave som kjøres på vanlig dataskjerm, og der det kreves forholdsvis enkle briller for å gi et inntrykk av dybde. Også her vises en industriapplikasjon: en virtuell fabrikk for helautomatisk sveising av sykkelrammer, som fem heltidsstudenter brukte to år på å modellere.

- Hensikten med denne forskningen er å utvikle intuitive grensesnitt mellom menneske og datasystem, samt metaforer for samarbeid mellom mennesker i virtuelle miljøer, forklarer Silicon Graphics' VR-ansvarlige på CeBIT, Werner Meier-Ansari. - Vanlige VR-hjelmer tillater ikke en naturlig samarbeidsform når flere skal arbeide samtidig rundt en 3D-simulering. Dessuten gir CyberStage tilgang til en oppløsning og en dybdefølelse som ikke er mulig på VR-hjelmer, og du slipper å bære en tung gjenstand på hodet.

CyberStage byr ikke bare på optisk stereo. Systemet lar deg også høre lyder fra kilder fordelt i rommet. GMD-teamet omfatter blant annet en dyktig kybermusiker, Martin Gerke, som bruker CyberStage til eksperimenter med klangfylte tredimensjonale animasjoner. Dette understreker den enorme spennvidden i moderne virtuell virkelighet - fra industrielle anvendelser til finkultur.

- CyberStage-teknologien brukes i oljeleting i Nordsjøen, forklarer Meier-Ansari. - Statoil visualiserer tredimensjonale seismiske data for å utvikle et mer presist system til å styre borehoder mot de stedene der dataene indikerer at oljen finnes. Med vanlige metoder er treffprosenten rundt 30, og hver bom koster i gjennomsnitt 50 millioner dollar. Med denne visualiseringsteknologien kan treffprosenten økes betraktelig, for en investering på mellom en halv og en hel million dollar.

Han legger til at målet på litt sikt er å utvikle en sanntidsutgave av systemet, slik at boreoperatøren kan bruke CyberStage direkte under boringen.

Renderingen i CyberStage, altså gjengivelse av de underliggende modellene med korrekt farge, overflatetekstur og lys, er det som krever størst datakraft. Maskinen som gjør det, er en SGI Onyx arbeidsstasjon med fire R4400-prosessorer i 200 MHz og en gigabyte minne.

Til toppen