Et sexy Siemens skal presse trauste Ericsson ut av seierspallen

Tyske Siemens er i ferd med å bli verdens tredje mestselgende mobiltelefonmerke. Nå er målet å bli nummer tre, foran Ericsson.

Det er først og fremst bedre salg i Europa og i Asia som gjør at Siemens tar kraftig innpå Ericsson. Sammen med Nokia er Siemens de eneste av de store mobilmerkene som vokser, mens nummer to og tre i dag, Motorola og Ericsson taper.

For to år siden foretok Siemens en forvandling av sin mobildivisjon. Tradisjonelt hadde ingeniørene rådet i selskapet, nå slapp designere og markedsførere til. Under ledelse av Peter Zapf har selskapet ikke bare brukt penger på markedsføring, men også økt salget kraftig.

I løpet av to år regner selskapet med å være større enn Ericsson på mobiltelefonsiden.

Blant suksesshistoriene til selskapet er Kina, der selskapet på to år har fått en markedsandel på 14 prosent. Den globale markedsandelen er vel halvparten.

- Vi er veldig fornøyd med salget i Asia og spesielt Kina, sier Zapf til Dagens Industri.

I Europa er Siemens, ifølge seg selv, nest størst med en markedsandel på 16 prosent - omtrent halvparten av det Nokia kan skilte med. Men målene litt mer beskjedne på kort sikt, og det er å bli global nummer tre, foran Ericsson.

- Når jeg tok over for to og et halvt år siden, var Siemens i forferdelig stand. Produktene var fæle. Folk sa til meg at de så ut som tyske panservogner, sier Zapf til den svenske avisen.

Zaps endret alt dette, han ansatte folk fra andre verdensdeler, og endret firmaspråket fra tysk til engelsk - også internt. Deretter planla selskapet hvordan en skulle levere mobiltelefoner som folk ville ha, ikke bare terminaler som fungerte.

Nå er selskapets hovedmål å være blant de tre ledende mobiltelefonprodusentene i verden.

Til toppen