Et skoleeksempel på nettmarkedsføring

Vil du se virkelig førsteklasses produktdesign, markedsposisjonering og web-design, så bli med meg i dagens stjernestreif!

I dag har jeg nemlig tenkt å vise deg noe som etter min mening er litt av et skoleeksempel på markedsføring på Internett. Og dessuten et skoleeksempel på bruk av design som konkurransefortrinn - både design av produktet og (grafisk) design av nettstedet.

Produktet det gjelder heter BoblBee. Rent objektivt sett er en BoblBee en ryggsekk. Men det er en ryggsekk på samme måten som BMW er en bil, Alessi er en vannkjele og Bang & Olufsen er et stereoanlegg.

Det er et funksjonelt objekt pluss.

Det er nettopp dette plusset som markedsførere over hele verden jobber med å skape. Det er derfor Coca Cola Company bruker milliarder på reklamefilmer om å ha det moro, spille strand-fotball og synge sanger. Fordi det handler om å skape merverdi - det handler om å gi produktet en identitet, en image, en feel. Det handler om å posisjonere en merkevare - ikke om å selge brunt sukkervann.

Og selvfølgelig fungerer det. I et forbrukersamfunn er du det du konsumerer. De valgene du fatter som forbruker sier en hel del om hvem du er - og om hvem du ønsker å være. At du kjøper Dagbladet heller enn VG, Lysholmer heller enn Ringnes eller Diesel Jeans heller enn Levi's, sier faktisk ganske mye om hvordan du allerede har posisjonert deg selv.

Dette vet selvfølgelig markedsførerne. Det er derfor de bruker så mange penger på å formidle at enkelte objekter er mer enn funksjonelle - de er funksjonelle med en bestemt stil.

Ikke noe sted er dette så tydelig som for utpregede trend-produkter. Moteklær, CD-er, magasiner, restauranter, frisørsalonger, TV-programmer... alle disse produktene trenger en spesifikk identitet for å få deg til å velge dem.

Og nå altså også ryggsekker. Og her kommer det interessante: Tradisjonelt er jo nemlig ryggsekker et sports-og-frilufts-produkt. Men samtidig er det et produkt som er ganske praktisk for enkelte urbane formål også - blant annet sykling i byen, skateboarding og inline skating. Det er bare det at disse brukergruppene ikke ønsker å ødelegge sin omhyggelig kultiverte urbane image med en Bergans tursekk. Derfor: En åpen markedsnisje.


Denne nisjen har BoblBee gått inn for å fylle. Det gjør de med et riktig teknologisk vidunder av en ryggsekk. Hardt ytterskall av ABS og akryl (for maksimal beskyttelse av innholdet under høy fart og fall), spesialsydd innerlomme for bærbar PC, mobiltelefon-hylster på skulderstroppen, avtagbare lasteremmer som er justerbare i 360 grader (for påstropping av skateboards og andre større objekter) og så videre og så videre.

Når man lager et slikt "livsstils-produkt" er det svært viktig at alt materiell støtter opp under den samme identiteten, den samme imagen. Og siden en så stor prosent av målgruppen faktisk er aktive internett-brukere, blir nettstedet et vesentlig merkevarebyggende element.

Så også her.

BoblBee har laget en nydelig liten konfekt av et nettsted. Ikke bare finner du all informasjonen du måtte ønske, men du finner den også fremlagt på en måte som forteller klarere enn tusen ord at dette er et nettsted - og en ryggsekk - for deg som er ung, hipp og urban.

Jeg siterer: "My savage word of urban code of richness and of darker mode. Her rythm is my harmony her humming makes me sleep. Her chaos wakes me up to search her chaos is my spirit. BOBLBEAT A positive constructive rythm in the urban chaos."

Og hva har så dette med ryggsekker å gjøre? - Ingen ting, naturligvis. Men det har alt å gjøre med å skape en image. Det handler om å fortelle den potensielle kjøperen at dette er et produkt som vil understøtte hans identitet som urban street warrior.

Og når dette er en ryggsekk som selges for nærmere to tusen kroner (!!) er det ikke fordi plasten, nylonstoffet og remmene koster så enormt mye å produsere. Tvert imot. Det er fordi kunden ikke kjøper en ryggsekk. Han kjøper en ryggsekk pluss. Og plussen er blant annet stoltheten ved å eie produktet, de misunnelige blikkene han får ved å bære det, følelsen av å tilhøre en eksklusiv brukergruppe, signalet han sender til omverdenen om seg selv.

Kort sagt: Det kunden betaler for er designen.

Det er designen som forteller ham at han har gjort et riktig valg, og det er designen som signaliserer til alle oss andre hvem han er og hvilke verdier han har.

Uten designen er alt han har kjøpt en ryggsekk. Og det kunne han jo fått på Obs! til en hundrelapp.

Til toppen