JUSS OG SAMFUNN

Et skoleeksempel på nettmarkedsføring

Vil du se virkelig førsteklasses produktdesign, markedsposisjonering og web-design, så bli med meg i dagens stjernestreif!

Nina Furu
20. okt. 1999 - 10:33


BoblBee

pluss

plussetCoca Cola Companymerverdi


ønskerDagbladetVGLysholmerRingnesDieselJeansLevi's

merstil

trenger


Denne nisjen har BoblBee gått inn for å fylle. Det gjør de med et riktig teknologisk vidunder av en ryggsekk. Hardt ytterskall av ABS og akryl (for maksimal beskyttelse av innholdet under høy fart og fall), spesialsydd innerlomme for bærbar PC, mobiltelefon-hylster på skulderstroppen, avtagbare lasteremmer som er justerbare i 360 grader (for påstropping av skateboards og andre større objekter) og så videre og så videre.

Når man lager et slikt "livsstils-produkt" er det svært viktig at alt materiell støtter opp under den samme identiteten, den samme imagen. Og siden en så stor prosent av målgruppen faktisk er aktive internett-brukere, blir nettstedet et vesentlig merkevarebyggende element.

Så også her.

BoblBee har laget en nydelig liten konfekt av et nettsted. Ikke bare finner du all informasjonen du måtte ønske, men du finner den også fremlagt på en måte som forteller klarere enn tusen ord at dette er et nettsted - og en ryggsekk - for deg som er ung, hipp og urban.

Jeg siterer: "My savage word of urban code of richness and of darker mode. Her rythm is my harmony her humming makes me sleep. Her chaos wakes me up to search her chaos is my spirit. BOBLBEAT A positive constructive rythm in the urban chaos."

Og hva har så dette med ryggsekker å gjøre? - Ingen ting, naturligvis. Men det har alt å gjøre med å skape en image. Det handler om å fortelle den potensielle kjøperen at dette er et produkt som vil understøtte hans identitet som urban street warrior.

Og når dette er en ryggsekk som selges for nærmere to tusen kroner (!!) er det ikke fordi plasten, nylonstoffet og remmene koster så enormt mye å produsere. Tvert imot. Det er fordi kunden ikke kjøper en ryggsekk. Han kjøper en ryggsekk pluss. Og plussen er blant annet stoltheten ved å eie produktet, de misunnelige blikkene han får ved å bære det, følelsen av å tilhøre en eksklusiv brukergruppe, signalet han sender til omverdenen om seg selv.

Kort sagt: Det kunden betaler for er designen.

Det er designen som forteller ham at han har gjort et riktig valg, og det er designen som signaliserer til alle oss andre hvem han er og hvilke verdier han har.

Uten designen er alt han har kjøpt en ryggsekk. Og det kunne han jo fått på Obs! til en hundrelapp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.