JUSS OG SAMFUNN

Et strømførende Internett

"Oppgavene på Internett blir løst raskere og morsommere enn i det virkelige liv". "Internett vil bli like vanlig som strøm". Det ble ikke spart på konfekten under fredagens fagseminar på Gull.taggen.

Herman Berg
1. feb. 1999 - 12:22

I forkant av fredagens Internett-begivenhet, Gull.taggen, var det et halvdagsseminar om status quo på Internett. Foredragsholdere kom fra bedrifter som New Media Science (NMS) NetGravity og Thunder House - samt en av to forfattere av en nye amerikansk bok om trender.

Marian Salzman fra reklamebyrået Young & Rubicam, var der for å kaste glans over arrangementet, men skuffet forsamlingen med et innlegg som av mange ble karakterisert som kjedelig.

Tim Frank Andersen, adm. dir. i Networkers.
Tim Frank Andersen, adm. dir. i Networkers.

Fra Danmark kom Tim Frank Andersen, administrerende direktør i Networkers, som er en samarbeidspartner i det nordiske nettverket til New Media Science.

Han hadde tro på at Internett nå har beveget seg over i en ny fase.

- Internett er ikke lenger et nisjemarked, og "surfeæraen" er over. Nå ser man "tasking" i stedet for surfing, og oppgaver blir løst raskere og morsommere enn i det virkelige liv, sier Andersen.

Han mente også at forbrukeren blir pro-sumer i stedet for con-sumer, på grunn av de aktive handlingene nettbrukere etter hvert gjør i mange sammenhenger.

Erling Maartmann-Moe.
Erling Maartmann-Moe.

Erling Maartmann-Moe, som nå har tittelen direktør for forretningsutvikling i NMS, snakket fort om mye, men ett av hans hovedpoeng var at det er for mye fokus på dagens begrensninger når det gjelder PC.

- Utviklingen av Internett for brukerne er at vi vil gå fra en påloggingskommunikasjon til å bade i kommunikasjon. Internett vil bli like tilgjengelig som strøm, sa Maartmann-Moe.

Under paneldebatten på slutten av dagen prøvde mediadirektør Helle Thorkildsen i Carat Inter-Media å helle kaldt vann i årene på nettoptimistene.

- Det har noe med at ting tar litt tid. Internett som mediekanal representerer én prosent av annonsørers markedsføringsbudsjett. Det er rundt 30-50 aktører som deler denne inntekten. På TV er det 1,7 milliarder i omsetning, og det skal deles på tre aktører. Ti prosent av Norges befolkning bruker Internett daglig, og jeg tror ikke dette tallet vil komme opp i rundt 50 prosent før digitaliseringen har kommet lenger, uttalte Thorkildsen.

Hun trodde det ville gå minimum fem år før Internett tar av.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra