I forkant av fredagens Internett-begivenhet, Gull.taggen, var det et halvdagsseminar om status quo på Internett. Foredragsholdere kom fra bedrifter som New Media Science (NMS) NetGravity og Thunder House - samt en av to forfattere av en nye amerikansk bok om trender.
Marian Salzman fra reklamebyrået Young & Rubicam, var der for å kaste glans over arrangementet, men skuffet forsamlingen med et innlegg som av mange ble karakterisert som kjedelig.
Fra Danmark kom Tim Frank Andersen, administrerende direktør i Networkers, som er en samarbeidspartner i det nordiske nettverket til New Media Science.
Han hadde tro på at Internett nå har beveget seg over i en ny fase.
- Internett er ikke lenger et nisjemarked, og "surfeæraen" er over. Nå ser man "tasking" i stedet for surfing, og oppgaver blir løst raskere og morsommere enn i det virkelige liv, sier Andersen.
Han mente også at forbrukeren blir pro-sumer i stedet for con-sumer, på grunn av de aktive handlingene nettbrukere etter hvert gjør i mange sammenhenger.
Erling Maartmann-Moe, som nå har tittelen direktør for forretningsutvikling i NMS, snakket fort om mye, men ett av hans hovedpoeng var at det er for mye fokus på dagens begrensninger når det gjelder PC.
- Utviklingen av Internett for brukerne er at vi vil gå fra en påloggingskommunikasjon til å bade i kommunikasjon. Internett vil bli like tilgjengelig som strøm, sa Maartmann-Moe.
Under paneldebatten på slutten av dagen prøvde mediadirektør Helle Thorkildsen i Carat Inter-Media å helle kaldt vann i årene på nettoptimistene.
- Det har noe med at ting tar litt tid. Internett som mediekanal representerer én prosent av annonsørers markedsføringsbudsjett. Det er rundt 30-50 aktører som deler denne inntekten. På TV er det 1,7 milliarder i omsetning, og det skal deles på tre aktører. Ti prosent av Norges befolkning bruker Internett daglig, og jeg tror ikke dette tallet vil komme opp i rundt 50 prosent før digitaliseringen har kommet lenger, uttalte Thorkildsen.
Hun trodde det ville gå minimum fem år før Internett tar av.