Etablerer digital allianse

Teknologisk know-how og utvikling står sentralt når Siemens og 3Com offentliggjør sin nye allianse. De to selskapene vil tilpasse eksisterende produkter og utvikle nye, blant annet med tanke på Internett.

Selskapene skal levere produkter og tjenester innen telekomunikasjon og infrastruktur basert på industristandarder.

Viktigst med avtalen er at den vil sikre kompatibilitet mellom Siemens Hicom Telecommunications Systems og 3Coms produkter. Selskapene er også i gang med å utvikle nye produkter for tale og datakommunikasjon, spesielt innenfor forretningsmarkedet.

Markedet for nye kommunikasjonssystemer innenfor næringslivet vil øke med 15 prosent på verdensbasis, og det er på dette området Siemens og 3Com vil finne sine viktigste markeder. Dette gjør de blant annet ved å integrere selskapenes ulike tjenester innenfor tale og data-kommunikasjon, spesielt på tanke på nye produkter, som internettelefoni, telependling og multimedia.

- Markedet for produkter innen infrastruktur for datakommunikasjon viser oss et marked som vil øke med mellom 20 og 40 prosent, med en verdi på mer enn USD 130 milliarder de neste fire årene, sier president for privatmarkedsdivisjonen i Siemens AG, Dietrich Botsch. I pressemeldingen får han støtte fra styreleder i 3Com Eric Benhamou, som mener at en allianse mellom de to bedriftene vil skape store fordeler for brukerne i form av bedre og nyere produkter.

- Vi har bidratt til at 100 millioner mennesker har fått tilgang til høyhastighetsnettverk, sa Benhamou, som la til at Internett blir en viktig del av 3Coms del av samarbeidet etter oppkjøpet av US Robotics tidligere i år.

Til toppen