Etablerer norsk homoportal i USA

Hans M. Smines (bildet) og Monika Dypeng har begge jobbet i Telenor de siste årene. Nå kaster de sikre jobber over bord og hiver seg ut på en vestkystbølge de mener er fremtiden på Internett.

Da Jerry Yang og David Filo på midten av 90-tallet oppdaget at de hadde for mange bokmerker å holde styr på, laget de sin egen indeks på hjemmesidene. I dag er tjenesten kjent som Yahoo!, et av verdens største internettselskap.

Da Hans Smines ble lei av å scrolle underkategoriene til underkategoriene på sine egne bokmerker gjorde han noe med det. I oktober 1999 begynte han arbeidet med det som i dag er Bgay.com.

Om det blir et nytt Yahoo! gjenstår å se.

Smines og barndomsvenninnen Monika Dypeng har i hvert fall satset alt på å slå seg opp i USA på en homobølge som vokser seg stadig større. De siste årene har de jobbet i i ulike virksomheter i statseide Telenor.

- Det er nå eller aldri, sier Monika Dypeng til digi.no. Hun har de siste fem årene jobbet i Telenor Mobil, mens Smines har hatt tilholdssted på Telenor Kundeservice.

Ifølge The Industry Standard finnes det i dag et internettpublikum med lesber og homser som er estimert til 6,7 millioner i USA i 1999. Det segmentet er forventet til å øke til 11 millioner i år 2005, og fra 9,5 millioner mennesker til 17,1 millioner på verdensbasis.

- Det er blitt estimert at homser har 70 prosent mer kjøpekraft enn det heteroer har, hevder Smines som selv er homofil.

- Vi er overbevist om at folk i fremtiden først og fremst vil handle der hvor de møter mennesker som de kan identifisere seg med. Internett snur egentlig verden helt på hodet, det er ingen grunn til at folk vil handle på de store virtuelle kjøpesentrene. Kjøpesentre ble jo først og fremst skapt på grunn av bilbruken, sier han og mener at geografisk tilhørighet blir mindre vesentlig.

- Legning, interesser, personlighet og livsstil kommer til å bli tillagt større vekt. Homser er langt fremme i denne prosessen, og undersøkelser viser at homser er mer tilbøyelig til å kjøpe produkter og tjenester fra annonsører som retter seg direkte mot dette markedet, sier Smines.

I løpet av kort tid har engelskspråklige Bgay.com kommet opp i 150.000 unike mennesker og 600.000 sidevisninger i månedlig bruk. Målet er å kapre 500.000 unike brukere innen 1. juli i år.

Men der vil de ikke være alene på markedet.

De største amerikanske konkurrentene som de går i clinch med er PlanetOut. Denne tjenesten ble startet allerede i 1995 som en del av Microsofts MSN, og i dag har America Online (AOL) investert tre millioner dollar og har en eierandel på 12 prosent. I tillegg er blant andre Nicholas Negroponte (MIT Media Lab) og ledende personer i E-Trade og RealNetworks investorer i PlanetOut.

Gjennom forholdet med AOL er det beregnet at PlanetOut har 2,1 millioner brukere, hovedkonkurrenten Gay.com noen hundretusen færre. Ingen av disse er imidlertid nybegynner i gamet, Gay.com startet sin tjeneste i 1996 og kjøpte i fjor AOLs community-service for homofile OnQ.

Norske Bgay.com har ingen sterke aktører i ryggen når de nå satser på nisjemarkedet.

- Tjenesten ble lansert i oktober, nå jobber et advokatfirma med å registrere varemerket og selskapet. Vi er "sparegrisfinansierte", det vil si at vi jobber på oppsparte midler, men tror på at vi kan greie å finne investorer både i USA og Norge til prosjektet, sier Smines.

Kombinasjonen av at San Francisco er regnet som verdens homohovedstad og all internettvirksomheten som foregår i Silicon Valley gjorde at de valgte å legge hovedbasen til Vestkysten av USA.

- Trafikken vår så langt har kun kommet på grunn av jungeltelegrafen og tagging i søkemotorer. Vi har stor tro på at det vil være plass til oss i denne nisjen, sier nettgründer Smines.

Begge gründerne mener tjenesten skiller seg fra en konkurrent som PlanetOut med å ha en klar portalprofil.

- Forsiden vår laster meget kjapt, 12,9 sekunder på et 28,8 kByte modem, hevder han og sammenlikner med Gay.com som etter hans målinger laster på 26,4 sekunder.

Men viktigere enn nedlastingen som etter hvert vil bli likegyldige når man får bredbånd, er hvilket innhold som Bgay lenker til.

Foruten å lage et nettsamfunn med chat, shopping og personlige rubrikkannonser, får man nyheter, kunst, bøker, filmer og "erotica". Tjenesten synes å sortere det meste av det man kan kreve å få som homofil.

Til toppen