FORBRUKERTEKNOLOGI

- Ett av de raskest selgende spill noensinne

Conan-suksessen gir utviklerne fri til å spille, og nå håper Funcom på flere norske spillselskap.

«Age of Conan» er et av de raske voksende pc-spill noensinne, bekrefter det norske spillselskapet Funcom.
«Age of Conan» er et av de raske voksende pc-spill noensinne, bekrefter det norske spillselskapet Funcom.
26. mai 2008 - 12:23

Det er under en uke siden Funcom lanserte spillet «Age of Conan», og allerede har de over 400.000 registrerte spillere. Det melder det norske spillselskapet i en børsmelding i dag.

- Salgstallene er vi veldig fornøyd med. Dette har gjort oss til et av de raskest selgende pc-spillene i historien, sier produktsjef i Erling Ellingsen i Funcom til digi.no.

    Les også:

Ellingsen forteller at tilbakemeldingen fra spillerne i selskapets diskusjonsforum viser at folk koser seg. Så langt skal lanseringen ha gått tilnærmet knirkefritt.

- Det vil alltid være noen som kritiserer enkelte ting med spill, som for eksempel at spillfigurene går for raskt opp i nivå (level), men alt i alt har dette gått veldig bra. Vi er storfornøyde med lanseringen, sier han.

Det er alltid noen småting som må fikses i etterkant av lanseringer av spill av denne typen. Det har vært meldt kø på noen av serverne, men dette utgjør ifølge Funcom ikke noe problem.

- Litt kø er ikke til å unngå, det er en kjent problemstilling ved lansering av massive onlinespill. Det gjelder imidlertid bare for visse servere. De fleste serverne våre har ikke kø i det hele tatt, sier Ellingsen.

- Dette jevner seg ut etter hvert, bekrefter han.

- Har noen av gutta fått seg noe søvn i løpet av helgen?

- Ja, det har de faktisk. Teknisk sett har ting gått veldig bra, og vi har sluppet å måtte ty til kriseløsninger som vi ellers var forberedt på.

- Jeg tror de fleste utviklerne har kost seg skikkelig i tiden etter lanseringen, sier Ellingsen, som også forteller at Funcom har fokusert på at utviklerne selv skal spille mest mulig.

Spiller på jobb

- Selv har jeg spilt Age of Conan i flere år allerede, men jeg har alltid hoppet rundt og jukset, avslører Ellingsen.

Etter spillets lansering har han imidlertid begynt å spille etter regelboka, akkurat som alle andre, og produktsjefen forteller til digi.no at han allerede er kommet til nivå 31.

- Det å spille selv, og få spillperspektivet er helt uvurderlig. Ikke minst er det viktig for utviklerne våre. De fleste spiller Age of Conan i ledige stunder, bekrefter produktsjefen.

Alle utviklerne er ifølge Ellingsen blitt utstyrt med egen notatblokk slik at de kan notere ting underveis i spillets gang. Det bidrar til at eventuelle småfeil raskere plukkes opp. – De første oppdateringene vil komme ganske raskt, bekrefter han.

Døråpner

- Hvis Age of Conan blir den suksessen det ligger an til å bli, håper vi det kan skape grobunn for andre selskaper som vil skape spill i Norge. Det er bare positivt hvis vi kan bidra til at flere, spesielt investorer, kan få øynene opp for spill som egen næring.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.