Ett nettsted for alle toppskolers masterstudier

All informasjon om internasjonale skolers masterstudier skal samles på nettstedet til norske Insteg.

Det har gått to og et halvt år siden digi.no skrev om teknologiselskapet Insteg sist. Selskapet som holder til i Forskningsparken i Oslo har utviklet en oversikt over etter- og videreutdanningskurs som til enhver tid er aktuelle i Norden. Denne tjenesten er nå oppe å går, med distribusjonsavtale med flere nettportaler og nett-tjenester.

    Les også:

– Insteg tjente over 0,5 millioner kroner i 2002 og vil levere et pent overskudd i år også, sier administrerende direktør Asbjørn Johnsen til digi.no.

Johnsen, sammen med Forskningsparken, internettkjendis Knut Jørstad og ventureselskapet Find, er aksjonærene i Insteg.

Insteg har nå lansert selskapet Masterstudies.com. Satsingen har internasjonale ambisjoner, og Johnsen håper på en årlig omsetning i det nye selskapet på 30 millioner kroner.

Johnsen har den siste tiden sendt ut forespørsel til de 300 mest prestisjetunge universitetene med masterstudier i verden. Han har allerede fått inn 120 aksepter til å publisere informasjonen om universitetene på portalen Masterstudies.com.

Den nye kursguiden skal ligge hos internasjonale mediepartnere, og Financial Times og Economist er ønskepartnerne til Johnsen.

- Vi har ambisjoner om å få på plass 100 mediepartnere internasjonal, sier Johnsen til digi.no

Den nye portalen skal baseres på teknologien som i dag benyttes av Instegs norske portal. Dermed er utviklingskostnadene lave for Masterstudies.com. En automatisk agent henter informasjon om universitetene. På denne måten slipper universitetene selv å oppdatere kursinformasjonen på Masterstudies.com.

Inntektsmodellen til Johnsen & Co. baseres på at kurstilbyderne på sikt betaler for å være med i kursguiden. I tillegg til dette vil Masterstudies.com få penger fra å formidle ”leads”, eller folk som tar kontakt for å finne ut mer om masterkursene.

Til toppen