DEFA har store planer for den nye teknologiformen, blant annet flere apper og en enkel beacon som kan automatisere gjenkjenningen av kjøretøyet brukeren benytter. (Bilde: DEFA)
EKSTRA

DEFA

Etter 70 år satser den norske teknologibedriften på noe helt nytt med maskinlæring i bunnen

SLEPENDEN (digi.no): Norske DEFA, som de fleste nok mest forbinder med motorvarmere og batteriladere, fyller 70 år i år. Men ingen skal si at en gammel hund aldri kan lære nye triks. De siste tre årene har selskapet brukt betydelige ressurser på utvikle en helt ny og digital teknologiplattform for tjenester som skal tilbys globalt. 

Nå skal det sies at familieeide DEFA (et akronym for Didrik Eidsvigs Fabrikker) har tilbudt digitale tjenester en stund allerede, blant sporings- og fjernstyringssystemer for biler, hyttevarme og alarm, noe titusenvis av betalende kunder allerede benytter. Det er likevel innen fysiske produkter at selskapet har hatt sin styrke til nå.

Tar steget videre

– Vi har jobbet inn mot sporingsteknologi i mange år, og det er naturlig nok noe vi kan en del om. Men skal vi komme med noe hvor DEFA kan være med å ta et steg videre, både for seg selv og ved å bidra i markedet med noe som virkelig kan skape verdi, så må man må man tenke mer mobilt, sier Anders Granquist, forretningsutvikler i DEFA. Han har ansvaret for å kommersialisere løsningene selskapet snart skal tilby. 

Bli Ekstra-medlem og få tilgang til flere artikler hver uke

TU Total

Inkluderer TU Ekstra, Tek Ekstra og Digi Ekstra
20% rabatt på konferanser
Første måned gratis *
Månedlig
149,-
Årlig
1290,-
Prøv gratis

Digi Ekstra

Få fem eksklusive artikler hver uke.
Første måned gratis *
Månedlig
99,-
Årlig
850,-
Prøv gratis
* Gjelder for månedlig medlemskap
** Gjelder for årlig medlemskap
Vilkår og bruksbetingelser
30 - 50% rabatt for NITO- og Tekna-medlemmer

Ønsker du en pakkepris for alle ansatte? Ta kontakt

Allerede medlem?

Til toppen