Etter fem nettår fastslår avis at vi tok feil om deg

Daily Telegraph feirer fem nett-år, og konstaterer blant annet at teorien om at du vil ha mindre og lettere nyheter på nett var feil. Du vil ha mer, mer, og mer.

Den britiske avisen The Daily Telegraph lanserte sin nettutgave for fem år siden, som den første av Fleet Street avisene. 13 minutter tok det før de kræsja første gangen.

Avisen The Daily Telegraph hadde ikke ventet seg mer trafikk enn et par hundre besøkende da de lanserte sin nettutgave 15. november 1994.

13 minutter etter at utgaven var på lufta, gikk hele systemet ned fordi trafikken var så mye større enn forventet.

I 1994 var fremdeles ikke "Internet" oppført i Shorter Oxford English Dictionary, og alle snakket om "The Information Superhighway".

Ifølge lanseringsredaktør Ben Rooney lærte de raskt av sine feil. Ikke minst i forhold til hva leseren ville ha på nettet i motsetning til i papirutgaven.

- Vår første feil var å anta at våre lesere på nettet ville ha korte nyhetssnutter man kunne lese uten å skrolle seg nedover. Det er langt fra det leserne ønsker. Hva leserne ville ha, var mer nyheter, ikke mindre, sier Rooney i en artikkel i The Electronic Telegraph.

Avisen startet tidlig å peke videre ut på nettet i sine artikler, i tillegg til å ha et gratis tilgjengelig arkiv over tidligere saker som har stått på trykk i avisen.

Rooney er i dag redaktør for "Connected" som er teknologi- og vitenskapsseksjonen til The Electronic Telegraph.

Avisen har over én million registrerte nettbrukere. Alle lesere må registrere seg for å få tilgang til artikler, men registreringen er gratis. Avisen oppgir å ha mellom 55.000 og 65.000 daglige lesere og mellom 500.000 og 600.000 daglige sidevisninger.

Kjønnsfordelingen blant leserne er 84,9 prosent menn og 15,1 prosent kvinner. Aldersfordelingen viser at avisen er mest populær i aldersgruppene 25-34, som er den største gruppen med 34,6 prosent av leserne. Statistikken er hentet fra avisens hjemmeside og er fra januar i år.

Til toppen