Rema 1000 gir opp hele sitt hjemmekonsept med bestilling av matvarer via telefon, faks og Internett, skriver Dagens Næringsliv. Årets omsetning skulle bli mellom 130-135 millioner kroner, men vil ende opp på rundt 40. Planene om å bygge opp 13 butikker må vrakes, mens 100 ansatte kan miste jobben.
Det er andre gang Odd Reitan må gi seg etter at Rema Netshop ble lagt ned i januar i år, og sønnen Ole Robert Reitan fikk ansvaret med Rema hjem til deg.
Nå viser det seg at konkurrenten Hakon-gruppen tar over stafettpinnen med en lansering av sitt Hakon Rett hjem! også på Internett.
Siden april 1997 har Hakon-gruppen kunnet tilby sine kunder to ulike bestillingsmåter; telefon og faks. Det var også mulig å bestille via e-post, men svært få benyttet seg av dette. I oktober i fjor skrev digi.no at Hakon og Rimi allerede hadde en lukket tjeneste som de testet ut på domenet rimi.no.
Markedssjef i Hakon-gruppen Gro Myking, sier til digi.no at de er inne i siste test-uke av en ny handelsløsning på nett. Hvis alt går etter planen lanseres Hakon Rett hjem! i neste uke (se peker til nettsted i margen til høyre, red.anm.).
Den nye løsningen har blitt jobbet med i store deler av 1998 med bakgrunn i at man ønsker å bruke mer tid på å kvalitetssikre systemene.
- Vi har bygget oss opp sakte men sikkert, forteller Myking. Hun sier videre at hun overrasket, men ikke skremt av Rema-nedleggelsen:
- Vi har ikke fått signaler om nedleggelsen. Senest i går stod det en notis i markedsføringsbladet Kampanje, hvor Paal Hansem (daglig leder i Rema Hjem til deg) sier han er fornøyd med utviklingen og tjenesten.
- Hakon-gruppen har bygget opp systemet langsiktig og nøkternt. Nå er tiden inne for Internett som et ytterligere tilbud til kundene. Prisene på nettet vil være på ICA-nivå; litt høyere priser og litt større utvalg av ferskvarer og frukt og grønt (se peker til egen sak i margen til høyre: "Rimi-varer til ICA-pris")
Hakon Rett hjem! består i dag av et ordrekontor og et spesialinnredet plukklager i en nedlagt Rimi-butikk, med nyutviklede systemer som skal forhindre feilplukk.
Daglig leder i Rema Hjem til deg, Paal Hansem, sier til digi.no at kundevolumet økte bra, men at Remas nettsatsing likevel nå må legges på is.
- Kundevolumet har økt hele tiden, men det var ikke lønnsomt nok ennå. Det tar lenger tid enn planlagt å tjene penger på hjemmehandel for Reitan-gruppen.
digi.no har også prøvd å få tak i Matnett-gründer Henning Holstad uten å lykkes.