Etterlyser handling mot gråimport

Roar Sandvik i Fotovideo etterlyser handling mot gråimport i Norge, men opplever de offisielle importørene som passive.

HP gikk nylig til aksjon mot en dansk distributør som de mener selger ulovlige parallellimporterte HP-produkter. Roar Haugland i HP Norge mener problemet er relativt lite for HP i Norge, men fotospesialisten Fotovideo ser det litt annerledes.

– Vi gjorde en undersøkelse og fant ut at 15 av vår 20 største konkurrenter driver mye med gråimport, sier daglig leder i Fotovideo Roar Sandvik.

    Les også:

Så lenge gråimport skjer fra EUs indre marked, så er det lov. Men Sandvik nevner også eksempler på import fra andre land, og etterlyser generelt en mer offensiv holdning fra de offisielle importørene i Norge. Han har selv påpekt flere forhold, men hevder han møter liten vilje til å gjøre noe.

Sandvik er også kritisk til hvordan den lovlige gråimporten håndteres. Det informeres for lite om problemene som kan oppstå for kunden, mener han. Han har også tidligere hevdet at de offisielle importørene gjør for lite for dem som er trofaste mot dem og kjøper varene i Norge, med norsk garanti og bruksanvisning. De handler med alle som driver gråimport uansett.

Men import fra Europa er altså lovlig, og grunnen til at det skjer er enkel. Det går an å spare mye penger på det.

– Prisene kan variere med mellom 5 og 25 prosent i Europa, og Øst-Europa har spesielt ligget lavere, sier Sandvik.

En viktig grunn har vært at produsentene rett og slett tar forskjellige priser i Norge og andre Europeiske land. Dette kan skyldes fordyrende importledd i Norge eller at man tror det norske markedet kan betale mer.

Norden er fremdeles et marked som melkes av en del produsenter, med høyere priser enn ellers i Europa, mener Sandvik. Men det er bedring i sikte.

– Canon er i ferd med å fjerne den forskjellen, og Nikon sier dette er en grunn til at de tok over importen av sine produkter til Norge. Jeg tror det blir likere priser i Europa, sier han.

Men dette er slett ikke den eneste grunnen til prisforskjell. Vel så viktig kan det være at aktører i andre europeiske land plutselig sitter med et for stort parti av en vare. Disse varene kan da ofte kjøpes til redusert pris.

Dette kan ofte dreie seg om forhandlere som får lave priser fordi de kjøper store partier, men ikke blir kvitt alt selv. Ofte kan importøren i Norge egentlig takke sin egen organisasjon i Europa for konkurransen fra billige gråimporterte varer.

Men på billige kameraer er det en annen grunn som gir størst utslag mener Sandvik.

– Hovedforskjellen er at det belastes 350 kroner for nordiske bruksanvisninger fordi de mener det er ekstrakostnad ved å oversette dem. Dette er mye når kameraet koster et par tusen kroner og marginene er svært lave. De gråimporterte kameraene kommer gjerne med bruksanvisninger på polsk, engelsk tysk eller andres språk, sier han.

Sandvik advarer om at manglende norsk bruksanvisning ikke er det eneste problemet med sike varer. Garanti utover det første året kan bli problematisk. Den norske importøren har ikke samme forpliktelser til å hjelpe kunder som har handlet varer som ikke har gått gjennom dem, og man kan blant annet risikere å måtte betale dyr frakt for reparasjon i et annet land, sier han.

Sandvik mener noen aktører i bransjen har blitt flinkere til å opplyse om at det ikke følger med norsk bruksanvisning og garanti, men at mange fremdeles lar være å opplyse om dette.

– Man får ikke det samme produktet, og det er det for lite oppmerksomhet rundt, mener han.

Selv bruker Fotovideo kun varer med norsk garanti, med unntak av noen få som ikke lar seg skaffe i Norge.

En annen grunn til at gråimport kan bli billigere er valutasvingninger.

Sandvik nevner at kronekrusen i Sverige for tiden er lavere i forhold til den norske enn det mange leverandører har regnet med. Dermed kan prisene bli lavere i Sverige.

Til sammen kan prisforskjellene bli ganske store.

Fotovideo har vokst raskt de siste årene. Fra en omsetning på 5 millioner i 2002, økte de til 69 millioner fra sin nettside fotovideo.no og butikken i Oslo i 2004. I år vil omsetningen komme opp i 110 millioner, og med relatert virksomhet i blant annet Bergen og Trondheim vil den totale omsetningen bli 145 millioner kroner, opplyser Sandvik.

Til toppen