EU-domstol rydder opp i søkeannonser

Bruk av andres varemerker som nøkkelord i Adwords er blitt langt mer risikabelt.

EU-domstolen har avsagt kjennelse i en sak om bruk av andres varemerker som nøkkelord til søkeannonser. Saken ble utløst av et søksmål rettet mot Google France, fra Louis Vuitton og andre kjente varemerkeeiere.

Ifølge juristene i Boyes Turner innebærer kjennelsen at selve annonseplasseringsverktøyet, Google Adwords, ikke bryter med rettighetene til varemerkeeierne. Derimot er det ulovlig å misbruke andres varemerker for å fremme salget av egne produkter: Gjør man det, utsetter man seg for et erstatningsansvar.

Retten fant det bevist at det forekom bruk av andres varemerker for å fremme salget både av ulovlige kopier av ulike produkter, og av identiske eller tilnærmet identiske produkter.

Adwords virker på den måten at annonsører kjøper bestemte nøkkelord, slik at annonsene deres vises når Google-brukere anfører et nøkkelord i sine søk. En som kjøper «Louis Vuitton» som nøkkelord vil følgelig få vist annonser for egne produkter, uavhengig av om disse produktene er ekte, ulovlige kopier eller konkurrerende.

Kjennelsen gjør det mulig for en varemerkeeier å gå rettens vei for å stanse en annonsør som bruker deres varemerke som nøkkelord i en tjeneste for søkeannonser, dersom denne bruken skader varemerkeeierens interesser. I praksis vil det si at man risikerer et søksmål dersom man benytter seg av andres varemerke som nøkkelord, selv om annonsen ikke inneholder noen referanse til selve nøkkelordet.

Man kan altså ikke bruke varemerket «Omega» som nøkkelord for en annonse fra et konkurrerende klokkemerke.

Kjennelsen utsetter ikke tjenestetilbydere som Google for erstatningsansvar, med mindre de ikke etterkommer krav fra varemerkeeiere om å fjerne nøkkelord som utgjør misbruk av deres varemerker.

Boyes Turner anbefaler varemerkeeiere at de jevnlig sjekker søketjenester for raskt å avdekke misbruk av deres varemerker. Det advares at det er opptil de nasjonale domstolene å avgjøre kriteriene for hva som kan betraktes som skadelig for varemerkeeierens interesser.

    Les også:

Til toppen