EU gir grønt lys for mobilbruk på fly

EU har godkjent tjenesten til OnAir, og Ryanair vil snart la deg bruke mobilen i lufta.

EU-organet for flysikkerhet, European Aviation Safety Agency (EASA), har godkjent en tjeneste som vil la fly passasjerer bruke sine mobiltelefoner i lufta.

Tjenesten er lagt opp av OnAir, et selskap eiet i fellesskap av flyleverandøren Airbus og SITA som leverer teletjenester til luftfarten.

OnAirs tjeneste innebærer at fly utstyres med små basestasjoner som oppretter forbindelser til Inmarsat-satellitter. Godkjennelsen fra EASA forutsetter at systemet bare brukes i minst 3000 meters høyde, slik at signaler fra passasjerenes mobiltelefoner ikke forstyrrer basestasjonene på bakken. Det innebærer at passasjerenes mobiltelefoner må være avslått når det flys i lavere høyde.

Tjenesten vil kunne formidle samtaler, tekstmeldinger, og data over GPRS.

EASA-godkjennelsen er ikke tilstrekkelig til å sette i gang med tjenesten: I tillegg må Inmarsat-forbindelsen sertifiseres, og myndighetene i landene som overflys må også gi samtykke. Per utgangen av mai var dette i orden for 12 av 34 land: De øvrige godkjenningene ventes å være på plass innen årsskiftet.

Prisen på samtaler ventes å ligge på rundt 15 kroner mer minutt, mens tekstmeldinger kan koste rundt 3 kroner. Prisen på GPRS er ikke klart.

Flyselskapet som per i dag viser størst entusiasme for OnAir-tjenesten, er billigtilbyderen Ryanair. De har varslet at alle deres fly – diverse Boeing-modeller – skal få det nødvendige utstyret. De regner med å begynne å tilby tjenesten i løpet av høsten.

Air France KLM vil kjøre en pilot på ett fly, begrenset til SMS og GPRS. Portugisiske TAP og British Midland vil også kjøre piloter.

OnAir-systemet er lagt opp slik at flyets betjening kan begrense tjenesten til SMS og GPRS, for eksempel for å unngå mobilprat på tidspunkter der passasjerer flest ønsker ro.

Det er ikke snakk om å bruke WLAN i flyene, og OnAir har heller ikke søkt om WiFi-sertifisering. I fjor la Boeing ned sin WLAN-tjeneste Connexion som var priset for høyt til at et tilstrekkelig antall passasjerer var interessert i å bruke den. Boeing avskrev 320 millioner dollar i tap.

    Les også:

Til toppen