Viviane Reding og EU-kommisjonen er lite fornøyde med Apples manglende overholdelse av EU-lover om forbrukerrettigheter. (Bilde: Mac Innes Photography/Justin Mac Innes/via Getty Images / All Over Press)

EU-misnøye med Apple

Selv etter bøter nekter selskapet å overholde forbrukerlover.

Under en tale ved European Consumer Summit 2013 i Brussel i går, trakk EUs justiskommisær Viviane Reding fram Apple som et eksempel på aktører som gir forbrukere feilaktig eller villedende informasjon om juridiske rettigheter og garantier.

I talen sa Reding at Apple unnlater å fortelle forbrukerne i minst 21 av medlemsstatene i EU om hvilke juridiske garantirettigheter de faktisk har.

– Apple ble nylig bøtelagt av italienske myndigheter for villedende annonsering av selskapets kommersielle garantier og for ikke å respektere den juridiske garantien på to år som forbrukere har krav på i henhold til EU-lovgivning, sa Reding. Apple opererer normalt med ett års garanti på maskinvare.

Saken i Italia er ikke avsluttet. Samtidig har forbrukerorganisasjoner i Belgia, Luxembourg, Portugal og Tyskland saksøkt Apple for tilsvarende forhold, noe Reding har oppfordret dem til å gjøre.

I talen sa Reding at hun mener at EU-kommisjonen må innta en mer markant rolle innen overvåking og koordinering av hvordan medlemsstatene håndhever EUs forbrukerregelverk.

    Les også:

Til toppen