EU utsetter tiltak mot søketjenestene

EU vil ennå ikke håndheve kravet om at spor etter folks søk slettes etter seks måneder.

EUs personvernpanel, kjent som Article 29 Data Protection Working Party, gjennomfører i går og i dag et to dagers møte. Et av temaene er gruppens anbefaling fra april om at søketjenester ikke skal oppbevare spor etter folks søk i mer enn seks måneder.

Gruppen er sammensatt av representanter for personvernmyndighetene i alle EU- og EØS-landene.

Panelets utspill fikk Google til å redusere sin oppbevaring til ni måneder. Microsoft oppbevarer søkedata i 18 måneder, Yahoo i 12.

Ifølge New York Times har gruppen bestemt seg for å utsette å behandle eventuelle tiltak for å tvinge søketjenestene til å bøye seg. Gruppen skal ha et nytt møte i februar, der søketjenestene skal forsvare sin praksis.

Google og Yahoo har meldt at de ikke akter å endre dagens praksis. Microsoft meldte mandag at de kan tenke å føye seg, men bare dersom Google og Yahoo også gjør det.

– Vi støtter anbefalingen, men vi ber om at de tar tiltak for å sikre at alle føyer seg, sier Microsofts juridiske rådgiver John Vassallo.

Det er to grunner til at søketjenestene vil oppbevare søkedata. Den ene er at historiske data er en del av grunnlaget for kontinuerlig pågående forbedringer. Den andre er at søkedata inngår i målrettingen av annonser, og følgelig har mye å si for inntjeningen.

Microsoft mener at hvis de ensidig reduserer hvor lenge de oppbevarer søkedata, vil de gi Google og Yahoo en konkurransefordel.

Ifølge Comscore-tall fra oktober ble Google brukt for 62 prosent av alle nettsøk i Europa, mot 1,5 prosent for Yahoo og 1,4 for Microsofts tjeneste MSN. Dette er en nedgang for alle tre fra mars. Comscores måling for mars oppga 79,2 prosent for Google, 2,0 prosent for Yahoo og 1,9 prosent for Microsoft. Dersom disse målingene er korrekte, tyder det på at lokale europeiske søketjenester opplever stor framgang.

    Les også:

Til toppen