EU vil granske Googles kjøp av DoubleClick

Granskingen kan føre til at hele kjøpet på 3,1 milliarder dollar går i vasken.

EU-kommisjonen varslet i går at de utsetter en eventuell godkjennelse av søkeselskapet Googles kjøp av annonseselskapet DoubleClick til det er gjennomført en utvidet gransking.

Google kunngjorde i april i år at de ville kjøpe DoubleClick for 3,1 milliarder dollar. Kjøpet er siden godkjent av amerikanske myndigheter.

    Les også:

Google lever nærmest utelukkende av annonseinntekter, og EU-kommisjonen frykter følgene en sammenslåing med DoubleClick kan få for konkurransen på markedet for nettannonser. Det understrekes at man ikke kan ta for gitt hva granskingen vil føre til.

Granskingen kan gi tre mulige utfall: I tillegg til «ja» eller «nei» kan EU gi en betinget godkjenning.

I en uttalelse fra Google-sjef Eric Schmidt heter det at de vil arbeidet for å få kommisjonen til å innse at oppkjøpet vil få positive følger for innholdsprodusenter, annonsører og forbrukere. Han peker på at Microsoft, Yahoo og AOL og andre som har gjort tilsvarende oppkjøp har fått disse godkjent.

Microsoft, som i august fullførte sitt oppkjøp av Aquantive for 6 milliarder dollar, og som selv prøve å slå kloa i DoubleClick, har gått aktivt ut mot at Google skal få DoubleClick, blant annet gjennom et vitnemål i en høring i den amerikanske nasjonalforsamlingen.

Ifølge Reuters ble 356 oppkjøp vurdert av EU-kommisjonen i fjor. Av disse gikk 13 til utvidet gransking. Etter gransking ble fire godkjent, og seks ble godkjent på visse betingelser. I tre tilfeller ble den endelige avgjørelsen utsatt til 2007.

I tilfellet Google-DoubleClick, lover EU-kommisjonen en avgjørelse innen 2. april 2008.

Til toppen