EUnet forsøkt raidet av konkurrenter

En av konkurrentene til EUnet fikk et rekrutteringsbyrå til systematisk å gjennomgå hjemmesidene til bedriften for å finne jobbkandidater. - Det er greit å drive med headhunting, men det går en etisk grense ved systematisk gjennomgang av de ansatte, mener markedsdirektør Steffen Hellum i EUnet.

Kampen om arbeidskraft er knallhard i IT-bransjen, inkludert blant Internett-operatørene.

Selskapet EUnet har sett seg nødt til å beskytte kontaktinformasjon om de ansatte med brukernavn og passord. De ansatte skal stadig ha blitt plaget av headhuntere som jobber på oppdrag av konkurrenter.

- Inntil nylig har vi hatt bilder av de ansatte, e-post, interntelefonnummer og bakgrunnen til den enkelte ute på nettet, men vi fant ut at vi måtte ta ut sidene slik de var. Vi hadde en lang diskusjon om hvilken informasjon vi skal legge ut på nettet. Det kan vel være at vi legger ut navn på ansatte og telefonnummer etterhvert, men vi vil ikke legge ut alt det vi hadde tidligere. Vi har vært mye plaget av headhuntere som systematisk går igjennom personallistene og raider hele bedriften, sier Steffen Hellum, markedsdirektør i EUnet til digi.no.

Han forteller at det er en konkurrent som var oppdragsgiver, men vil ikke opplyse om hvem det er snakk om.

- Vi vet at én av våre konkurrenter leide headhuntingsbyråer for å raide oss, og når vi konfronterte selskapet med det, stoppet det, sier Hellum. EUnet har ikke mistet ansatte som følge av dette, men det har vært plagsomt for de ansatte, opplyser Hellum.

- Det er greit å drive med headhunting, men det går en etisk grense ved systematisk gjennomgang av de ansatte. Det er feil måte å gjøre det på, sier Hellum.

I aksesskonkurrenten Telenor Nextel har personaldirektør Ellen Svensson ikke hørt om at konkurrenter har brukt headhuntere til å kapre ansatte. I Telia Norge AS forteller personaldirektør Steinar Bratberg at mangelen på fagfolk er generelt plagsom, fordi alle får telefoner fra headhuntingsbyråer.

- Vi har aldri fått det eksplisitt uttalt at våre konkurrenter raider våre folk, men vi har hatt mistanke, ja, sier Bratberg.

Markedssjef i Telia Internett, Jarle Ødegaard kritiserer headhuntingsbyråene for deres valg av metoder.

- Vi liker rimelig dårlig den politikken som blir kjørt fra byråene. Konkurransen mellom byråene og den økte etterspørselen gjør at noen tyr til tvilsomme metoder, og det er problematisk, sier Ødegaard. Han bekrefter at ansatte både på den tekniske siden og innen salg har blitt oppringt av byråer på vegne av konkurrenter.

Til toppen