EUnet vil ikke fjerne disneylenke

EUnet utarbeider i disse dager et brev til Forbrukerombudet der de konkluderer med at de ikke vil fjerne lenken til Disneys hjemmeside. Nettleverandøren er villig til å ta opp kampen med myndighetene om prinsippene ved lenking.

Etter et møte i internettleverandørenes samarbeidsorgan, Internettforum, har EUnet bestemt seg for å ta opp den prinsipielle kampen om lenking med myndighetene.

- For å si det litt enkelt; Internett består jo stort sett bare av lenker, sier administrerende direktør Per Brose i EUnet til digi.no.

- Det er viktig å få stadfestet hvilket ansvar vi har når vi lenker til andre steder, sier Brose som spør om hvor ansvaret eventuelt stopper; på første eller 47. lenken?

Det var Forbrukerombudet (FO) som bragte saken på banen etter å ha vært inne på EUnets Nettvik. Under "Barnas sider" fant FO en lenke til Disneys hjemmeside. Ombudet mente at lenkingen var problematisk fordi Disneys nett-tjeneste engasjerer barn og unge med flere tvilsomme virkemidler. Ihvertfall ifølge ombudets tolkning av markedsføringsloven.

FO mener det ikke bare er annonsørene som har ansvaret for innholdet i reklamen, men også den som medvirker til distribusjon av markedsføringen på selvstendig grunnlag. Med andre ord setter ombudet likhetstegn mellom eksempelvis VG som annonsedistributør på trykk og EUnet som annonsedistributør på Internett.

Begge parter er enige i at problemstillingen er viktig å få avklart.

- Vi er i ferd med å gjøre ferdig et svarbrev til Forbrukerombudet. Vi synes det er en grei sak å kjøre dette prinsippet på, så lenge det ikke dreier seg om porno eller annet svineri. Det har ikke vært lagt ned noe rettslig prinsipp på lenking i Norge tidligere, sier Brose som understreker at det slett ikke er sikkert at saken kommer til å gå så langt.

Det er opp til myndighetene.

Informasjonssjef Per Øivind Nielsen hos Forbrukerombudet vil ikke si for mye om saken så lenge de ikke har mottatt et svarbrev fra EUnet.

- Vi sendte en purring 16. april etter å ha hatt møte med EUnet 4. april der vi ble lovet en skriftlig tilbakemelding. Siden har vi ikke hørt noe, sier han.

Informasjonssjefen opplyser at den danske forbrukerombudsmannen har kjørt en liknende sak i Danmark og tatt opp ulovlige sider ved markedsføring på Disneys hjemmesider direkte med Disney-konsernet i USA.

Til toppen