Europa higer etter mobile GPS

Det globale salget av mobile GPS er doblet på ett år, og langt de fleste går til Europa.

Salget av mobile navigasjonsenheter – GPS – i andre kvartal av 2007 var 116,2 prosent høyere enn i det tilsvarende kvartalet i fjor. Det viser globale salgstall analyseselskapet Canalys har lagt fram. I månedene april til juni år ble det solgt over 7,4 millioner slike enheter, noe som er nesten to millioner flere enheter enn i første kvartal i år.

60 prosent av enhetene ble i andre kvartal i år solgt i EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika), 26 prosent i USA, men den amerikanske andelen er i kraftig vekst.

Flertallet av enhetene var dedikerte navigasjonsprodukter – seks prosent er oppgitt til å være kombinerte systemer, for eksempel smarttelefoner med navigasjonsfunksjonalitet.

Markedet domineres av leverandørene Garmin og TomTom, som kniver om førsteplassen. I andre kvartal gikk Garmin forbi TomTom for første gang på to år. Garmin har nå en markedsandel på 24,9 prosent, mens TomTom har en andel på 24,3 prosent.

På de neste plassene kommer Mio Technology med 9,2 prosent, Magellan med 5,7 prosent og Navman med 3,1 prosent.

Alle de nevnte selskapene opplever salgsøkning. Størst økning i prosent har Magellan, som leverte 548,3 prosent flere enheter i andre kvartal i år enn i samme kvartal i fjor. Dette har ført til at Magellan har forbedret markedsandelen med 3,8 prosentpoeng – mest av alle. Dette skyldes først og fremst solid salg i USA, hvor kun Garmin selger mer.

Navman er det eneste av de nevnte selskapene som taper markedsandeler. Andelen var i andre kvartal i fjor på 5,0 prosent. Selskapet opplever likevel vekst i leveransene, men langt mindre enn den generelle veksten i markedet.

Til toppen