Europas første rendyrkede nettavis fyller fem år

26. august 1996 er en historisk dag i norsk og europeisk Internett-historie. Da ble den første rendyrkede internettavis publisert for første gang. digitoday feirer fem års-jubileet sammen med gode bransjevenner i kveld, og markerer det med nok et navneskifte...

Selv om det fantes innholdssatsinger på Internett også den gang, var det som forlengelser av eksisterende satsinger, ikke rendyrkede mediesatsinger hvor Internett var den primære distribusjonskanalen.

Slik banet internettavisen "digi.no" vei for senere satsinger av samme type og en aksept av det nye mediet "World Wide Web" som mer enn en lekeplass for hackere og universitetsstipendiater.

Utgangspunktet for gründerne var å etablere redaksjonelle kvalitetsprodukter som på en bedre og mer effektiv måte skulle gjøre nyheter og fordypningsstoff tilgjengelig for nærmere definerte nisjegrupper. Den første målgruppen ble Internett-samfunnet selv, med dem som arbeider med, på og i tilknytning til de nye mediene som sin kjernegruppe av lesere.

I disse dager fyller avisen fem år. Det er i seg selv en prestasjon de ansatte i selskapet er ganske stolte av, en eksepsjonelt turbulent periode tatt i betraktning.

For web'ens del, vil de fem årene som har passert fremstår i et eventyrlig skjær for alle som var med - og de som ikke var med - når denne epoken glir inn i historien som de første "pionér-årene" med kommersielle satsinger på verdensveven. Det meste som kan skje, har i grunnen skjedd, både med digi.no og web'en som sådan, på ett unntak nær: Tross dystre spådommer lever nettet videre.

Det gjør digi.no også.

Under den store "boomen" i fjor, lot også digi.no seg smitte av den internasjonale optimismen og entusiasmen for nettet og gjorde ekspansjonsfremstøt både i Finland, Danmark og Sverige. Heldigvis - kan man si nå i ettertid - rakk vi bare å etablere oss i Finland før luften gikk ut av nettballongen, og pendelen svingte tilbake med voldsom kraft. Selskapet skiftet også navn og varemerke i fjor - "digi.no" ble "digitoday.no" og "Internett Kanal 1 AS" ble "digitoday ASA".

Nå reverserer selskapet enkelte beslutninger som ble tatt under oppgangen og vender tilbake til mer "jordnære" verdier. Avisnavnet "digitoday.no" blir derfor igjen skåret ned til det de aller fleste fremdeles kaller oss: digi.no.

2001 har så langt vært et nedskaleringsår for selskapet som har kuttet fra over 30 ansatte ved nyttårstider til nå 17 årsverk. Til tross for et vanskelig annonsemarked, er omsetningen i selskapet nå på et nivå som etter alt å dømme vil gi lønnsom drift fra måned til måned resten av året.

Dermed kan Europas første, og så langt mest "seiglivede" internettavis, begynne å se framover mot neste femårsperiode - en periode som uten tvil vil innebære mye større endringer for avisen, nettet og resten av medieverdenen enn i de fem årene vi har vært gjennom.

Til toppen