ANALYSER

Europas musikksjefer vil kutte kopisperrer

To av tre ledere innen europeisk musikkbransje tror kopisperrer skader salget.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. feb. 2007 - 07:33

Medieindustrien, med musikkbransjen i førersetet, har i flere år uttrykt stor tro på at systemer for digital rettighetsstyring (DRM) på nedlastbart innhold er nødvendig for å hindre ytterligere nedgang i salget av medieinnhold. Kritikerne har på sin side hele tiden hevdet at DRM-løsningene kun har vært til bry for de lovlydige kundene, mens alle som har ønsket å piratkopiere hele tiden har kunnet gjøre dette.

En fersk undersøkelse gjort av Jupiter Research blant ledere i europeiske musikkselskaper, viser at troen på DRM faller kraftig. Nesten to tredjedeler av lederne mener nå at å fjerne de digitale sperrene vil føre til at flere vil kjøpe nedlastbar musikk.

Mange av dem som har svart på undersøkelsen har sagt at dagens DRM-systemer ikke er egnet til dagens bruk og at de er i veien for det forbrukerne ønsker å gjøre. Til tross for dette, tror få av de spurte at DRM vil forsvinne med det første.

Til BBC sier Mark Mulligan, en av forfatterne av rapporten, at undersøkelsen ble utført i månedsskiftet desember/januar, før Steve Jobs, sjef for Apple, kom med sine tanker rundt dette temaet.

    Les også:

Studien, European Music Executive Survey 2007, viser at 54 prosent av lederne som ble intervjuet, mener at DRM-systemene er for restriktive. 62 prosent mener at det å droppe DRM og å gi ut musikkfiler som kan spilles av på enhver MP3-spiller – noe som i praksis betyr MP3-formatet, vil føre til en generell oppgang i salget av digital musikk. Prosentandelen avhenger ifølge Mulligan en del av hvilken sektor av musikkindustrien som ble spurt.

Blant lederne i plateselskapene mente 48 prosent at det å kutte ut DRM ville føre til en økning i salget av nedlastbare musikkfiler.

Prosentandelen var 58 prosent blant lederne i de store plateselskapene. Blant lederne som ikke jobber i plateselskaper, men som på annen måte er knyttet til musikkindustrien, mente 73 prosent at en slutt på DRM vil føre til høyere salg.

70 prosent mente at framtiden til nedlastbar musikk ligger i å gjøre den tilgjengelig for så mange ulike spillere som mulig.

– Til tross for alt som har skjedd, er ikke plateselskapene i ferd med å droppe DRM. Dette til tross for at alt de gjør er å gjøre seg selv mindre konkurransedyktige ved å bruke det, mener Mulligan, som likevel sier at det så langt er få som faktisk har problemer med DRM. Årsaken til dette er dominansen til Apples iPod.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.