Europas PC-salg større enn USAs

For første gang selges det flere PC-er i Europa enn i Nord-Amerika, viser tall fra Gartner.

Analyseselskapene Gartner og IDC har begge kunngjort sine anslag over utviklingen av det globale PC-markedet i 2005.

Begge anslår veksten fra fjerde kvartal 2004 til fjerde kvartal 2005 til 16 til 17 prosent fra 2004 til 2005, målt i antall leverte enheter.

IDCs anslag er 17,1 prosent vekst til 61,1 millioner enheter. Gartners anslag er 16,0 prosent vekst til 62,8 millioner enheter.

For hele året anslår IDC en vekst fra 2004 til 2005 på 16,4 prosent til 209 millioner enheter. Tilsvarende anslag fra Gartner er 15,3 prosent vekst til 218,5 millioner enheter.

Gartners anslag per region viser at tallet på leverte PC-er i Europa, Midtøsten og Afrika er større enn i Nord-Amerika: 72,6 millioner enheter mot 67,2 millioner. Dette er første gang Europa registreres med et større PC-marked enn det amerikanske.

Gartner mener et er spesielt den store europeiske etterspørselen etter bærbare som forklarer veksten.

Når det gjelder utvikling per merke, viser begge analytikerne samme tendens: Dell øker sin markedsandel noe, mens HPs markedsandel holder seg. I fjerde kvartal 2005 var Lenovo noenlunde tilbake der Lenovo og IBM var til sammen i fjerde kvartal 2004. De sammenslåtte tallene for Lenovo og IBM for hele året viser en tilbakegang, ifølge IDC, på 5,1 prosent.

Både IDC og Gartner viser fenomenal vekst for Acer, godt over 50 prosent. Også her er forklaringen at Acer har siktet spesielt mot det europeiske markedet for bærbare PC-er.

Apple er ikke med på analytikernes topp fem-lister. IDC forklarer at Apple fortsetter med tosifret prosentvekst, men at takten har avtatt noe. I USA, der Apple var den femte største leverandøren, ble merket forbigått av Toshiba. Etterspørselen etter bærbare i USA er også økende.

Her er IDCs tabeller, for henholdsvis fjerde kvartal og hele året 2005, fordelt på merke:

Her er tilsvarende tabeller fra Gartner:

    Les også:

Til toppen