Europay og Visa erstatter all nettsvindel

Europay Norge nektet å gi en kunde erstatning fordi han hadde handlet på Internett uten å bruke SET-systemet. - Rutineglipp, sier Europay til digi.no og bekrefter at de ikke krever bruk av SET.

Til tross for all advarslene om sikkerhetsproblemer på Internett - norske nettbrukere kan fortsatt handle trygt på Internett bare de følger med på regningen de får fra kortselskapet sitt. For selv om kortselskapene forfekter den kompliserte SET-standarden, kompenserer de kunder for svindel.

Men kortselskapene er under press fra den økende svindelen på Internett, det fikk en korteier som senere ringte digi.no opplevde. Kunden oppdaget flere Internett-poster på sin Europay-regning han ikke kjente igjen.

Da han kontaktet Europay ble han spurt om han hadde handlet på nettsteder uten å brukes sikkerhetssystemet SET. Dette svarte han ja på og fikk da et nei til erstatning fra Europay. Kundebehandleren påpekte at Europay i alle sine kontrakter og kundebrev advarer mot netthandel uten SET.

Det nyttet ikke at kunden pekte på at det nesten ikke finnes Internett-butikker som bruker SET her i Europa og i USA er ikke systemet i drift - der bruker bransjen det enkle SSL-systemet.

- Dette er en beklagelig feil - Europay har ikke endret politikk. Kunden får i utgangspunktet erstatning, men volumet av svindel på Internett øker så kraftig, sier Morten Bjerke, markedssjef i Europay Norge.

Bjerke forteller at kortselskapene vrir seg i hendene over konflikten Internett har gitt dem. På den ene siden vil de ikke støtte kunder fra seg, men har store vanskeligeheter med å oppklare skyldspørsmålene når de ikke har papir og underskrifter på transaksjonene.

Særlig Europay har vært aktive i å advare mot hva de mener er for dårlig sikkerhet på Internett. Bjerke mener derfor at deler av Internett-bransjen ufortjent gir selskapet hans skylden for den svake veksten i netthandel her i Norge.

- Bransjen ser at handelen i vokser raskt i USA og at det der fokuseres lite på sikkerhet. Samtidig ønsker nettbutikkene enkle og billige løsninger. Det man ikke tenker på at de amerikanske nettbutikkene betaler mer for hver korttransaksjon for at korselskapene skal få dekket tapene sine, forteller Bjerke.

Det er en rekke andre årsaker til at Internett-handelen i Norge ikke har tatt av mener Bjerke. Markedssjefen mener nordmenns tradisjonelt konservative holdning er hovedårsaken, selv om vi ligger på topp når det gjelder PC og Internett-bruk.

Visa Norge er enda klarere på erstatning når det gjelder Internett.

- Vi skiller ikke mellom tradisjonell bruk av Visa-kortet eller bruk på Internett. Hevder en kunde at han/hun er svindlet, er det vi som må dokumentere at kunden har foretatt transaksjonen. Ellers får kunden erstatning, forteller Ragnhild Tronrud, avdelingsleder i Visa Norge.

Til toppen