Europeere trege på e-handel

Få europeere med adgang til nettet bruker det til e-handel. Vi vil heller gå i butikken selv, og vi liker ikke å legge igjen personlig informasjon på Internett. Det viser en undersøkelse fra Forrester Research.

Undersøkelsen viser tydelig at det er endel igjen før e-økonomien virkelig slår til blant forbrukere i Europa. Folk stoler ikke på Internett, og de som ikke snakker engelsk har problemer med å finne nettsteder som tilbyr kjente produkter på deres eget språk, melder Reuters.

Forresters undersøkelse, som ble gjort i juli og august i fjor, profilerte 17.000 husholdninger i Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Sverige og Nederland.

Av disse husstandene var det 18 prosent som hadde nett-tilkobling hjemme, og mindre enn 10 prosent som var villige til å kjøpe noe over nettet.

Sverige kom bra ut i så måte, hvor 'hele' syv prosent av husholdningene villig vekk bestilte varer over nettet, og 14 prosent av dem surfet for å kikke på nett-sider for produkter og selskaper.

I Frankrike derimot, handler bare 2 prosent av befolkningen gjennom datamaskinen. Landet har Internett-konkurranse fra Minitel, et teletekst-system som hele 33 prosent av landets befolkning abbonnerer på. Gjennom Minitel har de fått informasjon og handlet varer de siste 17 årene, så franskmennene er faktisk vant med å handle 'online'.

Undersøkelsen avslørte at europeere liker å se varene med egne øyne i butikken, og at vi ikke er så glade i å legge igjen personlig informasjon på Internett.

Forresters analyse viser at det kan ta to år å 'omvende' en surfer til en shopper, noe som representerer en utfordring for nett-varehusene. Da både med å overbevise kundene om sikkerheten og med å holde på de besøkende.

Til toppen