Europeisk auksjonskjempe inntar Norge

Den franskættede auksjonstjenesten Aucland har etablert seg i Norge, og skal om få uker åpne nettjenesten. Men de får knallhard konkurranse i et allerede trangt marked, allikevel vil ikke Aucland satse på community.

Aucland er en av de største auksjonstjenestene i Europa, og sloss til daglig med QXL.com og eBay Inc på kontinentet. Nå inntar selskapet Norge, for å slå ned på hegemoniet til QXL.no/Bidlet.

- Vårt mål er å bli ledende i Norge, sier Bjørn Mathisen, General Manager i Aucland Norge, til digitoday.no.

Det har vært en rekke konsolideringer i markedet for nettauksjoner, ikke bare i Europa, men også i Norge og Norden. Spillere som QXL.no har gått sammen med Bidlet AB, svenska Tradera.com giftet seg med SOL-selskapet Bid2Day Internationalog norske GiBud har gjort en rekke kjøp.

Men oppkjøp kommer ikke til å være Auclands strategi i tiden fremover.

- Vi skal vokse organisk, og bygge en brukermasse på partnerskap og samarbeid, sier Mathisen til digitoday.no. Han mener det vil være viktig at selskapet får partnerskap med aktører som er trafikkdrivere, og som trenger en auksjonstjeneste.

- Vi er først og fremst en c2c tjeneste (mellom private) men vi trenger vel etter hvert også bedrifter, sier Mathisen. Han vil ikke ut med hvem selskapet har snakket med for eventuelle partnerskap. - Det blir feil, unnskylder Mathisen.

Moren til alle auksjonstjenester, eBay, er tuftet på Community-filosofien. Det vil si at man bygget en markedsplass som er noe mer enn bare en markedsplass men også et slags nettsamfunn. Denne tankegangen har ikke Mathisen noe sans for.

- Jeg tror ikke fellesskapet er viktig. De som er interessert i community bruker chat-grupper. Vi skal sørge for å ha mange varer, mange kjøpere og mange selgere. Det er slik vi skal ta markedet, sier Mathisen til digitoday.no.

- Vi må gjøre det enkelt. Enkelt for brukeren å finne frem til produktene, sier Mathisen.

Aucland ønskes velkommen av de to største aktørene i markedet, GiBud og QXL.no. Disse to er de desidert største, med QXL.no på topp. Nilsson, Jørgen, markedssjef i QXL.no, sier til digitoday.no at de er tre ganger så store som alle de andre selskapene i Norge til sammen med sine 190 000 medlemmer. GiBud skal ettersigende har omtrent 40 000 medlemmer.

Nilsson ønsker konkurrenten velkommen, men mener at det kommer til å bli hardt.

- Vi er ikke bekymret, men vi ser positivt på konkurranse. Jeg tror ikke det kommer til å være plass til to, kanskje tre, spillere på dette markedet, forteller Nilsson.

At Aucland ikke er helt med på Community-tankegangen faller heller ikke Nilsson tungt for brystet.

- Det er kundene som skaper markedsplassen, sier Nilsson som stresser at nettopp community-filosofien har vært svært viktig for QXL.no, og en av årsakene til at selskapet er desidert størst i Norge.
Stian Thrane, markedssjef i GiBud, ønsker også Aucland velkommen til Norge. - Det er bra med konkurranse, og dette selskapet er en stor aktør i Europa, sier Thrane. Men han advarer mot et meget stramt marked.


- Det skal bli vanskelig å få tak i en god brukermasse. Problemet til hele bransjen er jo at man kan ha mange medlemmer, men ikke så mange transaksjoner som man hadde ønsket, forteller Thrane til digitoday.no.

Til toppen