Europeisk e-handel modnes

Det amerikanske analyseselskapet Jupiter Communications mener at den europeiske e-handelen vil oppleve sterk tilvekst de neste årene.

E-handelen i Vest-Europa beregnes til å vokse fra cirka 8 milliarder Euro (65,5 milliarder norske kroner) i år 2000 til 64 milliarder Euro ( 523,4 milliarder norske kroner) i år 2005. Det spår i alle fall Jupiter Communications, det amerikanske analysebyrået, i sin siste rapport.

Grunnen til denne ekspansjonen er at flere vil bruke nettet til innkjøp av ymse slag. I dag er det 20 millioner europeere som bruker nettet som butikksenter, men i 2005 vil dette tallet være oppe i 85 millioner.
Les mer om e-handels-veksten:
Expert Eilag kjøper netthandel
E-handel kan gi enorme kostnadskutt
Tybring-Gjedde tror på 90 prosent online-salg
E-handel skal gi Posten en ekstra porto-milliard
Rekordvekst i e-handel
Enda er det amerikanske dotcom-selskap som har grepet rundt e-handelen i Europa. Det er beregnet at disse har en markedsandel på hele 51 prosent, mest som en følge av at de var først ute, skriver den svenske nettjenesten Vision.


Jupiter mener at det fremdeles vil være dotcom-selskapene som vil dominere netthandelen. De har lengst erfarig med å skape gode handleopplevelser, skriver Vision.

Men det er ikke dermed sagt at de "gamle" handelsbedriftene, som driver i sine egne og fysiske butikker trenger å gå en mørk fremtid i møte. Skal man være med må man være over alt, mener Jupiter og påpeker at kombinasjonen av nettsalg og "fysisk" tilstedeværelse vil være veien til suksess.

Til toppen