Europeisk e-handelsallianse starter i Norge

EUnet og Europay benytter NorBit på Sjølyst til å kunngjøre en allianse innen elektronisk handel. - Alliansen kan danne modell for løsninger i Europa, hevder Europay Norge.

- Elektronisk handel dreier seg i hovedsak om tre ulike prosesser; kjøpsprosessen, betalingsprosessen og selve leveransen. Ved at en Internett-tilbyder og et kortselskap går sammen, gjør vi det enklere for bedrifter å etablere nettbutikker, og for kundene å betale, sier Ketil Fridheim som er sjef for nettverksseksjonen i Europay Norge.

Alliansen vil ikke foreløpig tilby løsninger på logistikk-siden. Partnerne arbeider i dag med felles kunder, og regner med å kunngjøre de første kontraktene i løpet av fjerde kvartal i år. Det vil dreie seg om etablerte seriøse aktører som har logistikken i orden. Det de trenger, ifølge markedsansvarlig Steffen Hellum i EUnet, er alliansens ende-til-ende ekspertise innen netthandel og betaling.

- Vi er allerede i gang med en felles gransking av våre kundebaser. Vi har 8.000 bedriftskunder, og Europay har 36.000. Til sammen utgjør dette en base som er moden for satsningen vi vil tilby, sier Hellum.

EUnets bidrag er å tilby bedrifter en teknologisk pakke for å starte og drive netthandel, både mot andre bedrifter og mot forbrukere.

- Vi vil tilby løsninger der den vordende e-butikken kan velge mellom å huse den teknologiske løsningen selv, eller etablere den hos oss. Vi har bygget opp et anlegg med noen av Norges kraftigste tjenere der vi kan tilby løsninger basert på programvare fra både IBM og Microsoft. Her garanterer vi support døgnet rundt hele uka, og en tilgjengelighet på 99,95 prosent, sier Hellum.

Europay tar seg av oppgjør og fakturering av Eurocard kortkunder, og garanterer mot misbruk, forutsatt at transaksjonene følger selskapets regler.

- Vil tilbyr noe vi kaller "markeds- og risikotilpassede betalingsløsninger". Poenget er at ulike typer forretninger løper ulik risiko. Det må også skilles mellom teknisk risiko og forretningsrisiko. Hvis en av partene er ukjent, er SET den eneste sikre løsningen. Men i vanlig business to business, der partene kjenner hverandre godt, er SET overkill. Opplegget vårt gjør det mulig å tilpasse betalingsløsningen til den faktiske risiko som ligger i transaksjonen. Vi ser fortsatt på SET som det langsiktige målet. Men i dag er denne løsningen ikke alltid hensiktsmessig, sier Fridheim.

(SET står for "sikre elektroniske transaksjoner", og viser til en internasjonal standard for betalingstransaksjoner som ennå ikke er implementert i særlig grad, selv om den har vært tilgjengelig et par år allerede.)

Alliansen søker synergiske virkninger, blant annet ved å gjøre Eurocard/Mastercard og Internett-aksess til en gunstig kombinasjon for den enkelte.

- Vi har halvannen million kortholdere i Norge. Nå vil vi tilby dem rimeligere Internett-aksess gjennom EUnet enn de vil få fra konkurrerende tilbydere. Det er viktig for oss i konkurransen med Visa å kunne tilby våre kortholdere merverdi, sier Fridheim.

Fridheim vil ikke tallfeste hvor mye avtalen betyr for Europay Norge. Men Hellum kan fortelle at produkter og tjenester knyttet til elektronisk handel står for hver fjerde krone på EUnet Norges budsjett for 2000.

- Da legger vi inn e-handelsrelaterte konsulenttjenester, applikasjonsutvikling, løsninger, økt båndbredde og vertstjenester. Til sammen blir dette 40 til 50 millioner kroner, sier Hellum.

Alliansen virker logisk og gjennomtenkt. Den er et norsk initiativ som følges med argusøyne av konsernene bak partnerne, ikke minst av EUnets eier KPN Quest.

- Vi tror avtalen vår kan danne modell for liknende løsninger i Europa, sier både Fridheim og Hellum.

Til toppen