Europeisk næringsliv inne i den nye økonomien

I en blodfersk rapport fra konsulentselskapet Andersen Consulting går det frem at en stor andel bedrifter i Europa har tatt nettet i bruk for å tjene mer penger og tnytte nye markeder. Situasjonen er også god i Norge, hvor bedrifter har satt fokus på å dra nytte av den nye økonomiens muligheter.

- De fleste norske bedriftene har kommet på banen når det gjelder e-commerce, sier en fornøyd Sigurd Fristad, partner i Andersen Consulting i Norge. Han mener at rapporten fra Andersen viser at utviklingen inn i den nye økonomien er på rett vei, og at selskapene har en sunn holding til de nye forretningsforholdene.

Han mener rapporten "Connecting the dot?" viser at selskapene i Norge, som resten av Europa, er meget godt forberedt for å konkurrere i den nye økonomien.

- Men rapporten viser også at det ikke er så mange suksesshistorier. Det er ikke så enkelt som mange trodde, sier Fristad til digitoday.no.

- Innovasjonen er svært viktig, det viser denne rapporten. Bare se på Telenor. Det er ikke lenge siden det het Televerket. Nå er det blitt et internasjonalt selskap. Dessuten har selskapet en kraftig forsknings- og utviklingsavdeling. Ett annet eksempel er Schibsted, som ved innovasjon og nytenking er opphavet til suksessen Scandinavia Online, sier Fristad.

Han trekker frem at det på dette området er et vell av utfordringer. - Det er ikke kultur for entreprenørskap i Norge eller i Europa for den del. Her har selskapene en stor utfordring i å stimulere til nytenking i egen bedrift, sier Fristad til digitoday.no

Til toppen