Europeisk spydspiss mot amerikansk annonsedominans

Tyskeren Michael Kleindl er fast bestemt på å jage DoubleClick ut av det europeiske bannerannonsemarkedet.

Den sammenslåtte aktøren på det europeiske markedet, AdLINK, regner med at det faktum at de er europeiske vil gi dem et konkurransefortrinn i forhold til amerikanske konkurrenter som DoubleClick.

Det tyske markedsførings- og nettannonserimgsselskapet 1 & 1 Online Dialog GmbH har vært på oppkjøpsraid i Europa og har også gjennom samarbeidsavtaler opprettet et europeisk nettverk. Alle heleide selskaper skiftet fredag i forrige uke navn til AdLINK Internet Media. I første omgang er det svenske AdNet AB, franske Accesite SA og norske NetAd AS som har skiftet navn til AdLINK.

NetAd ble i august i år kjøpt av 1 & 1 Online Dialog GmbH av nettgründeren Øivind Robbestad.

Administrerende direktør i konsernet er tyskeren Michael Kleindl. Han vil ikke kommentere når han tror selskapet vil gå i balanse i år, men tror ikke det bli i år. Han regner med en omsetning i 1999 for hele konsernet på 20 millioner tyske mark, og de regner med å investere ytterligere 5 - 10 millioner i år.

- Hvem ser dere på som hovedkonkurrent?

- DoubleClick er helt klart en konkurrent. Men vi lurer på om de er et salgsselskap eller et teknologiselskap, sier Kleindl til digi.no.

Selskapet håper at det er den lokale, europeiske tankegangen vil bli suksessfaktoren som skiller dem fra andre lignende selskap. AdLINK leverer rundt 375 millioner sidevisninger i måneden i Europa. Til sammenligning leverer DoubleClick 360 millioner visninger daglig på verdensbasis, og rundt 10,9 milliarder visninger i måneden (tall fra andre kvartal).

- De amerikanske selskapene fokuserer på volum, mens vi skal fokusere på kvalitet heller enn kvantitet. Amerikanerne ser ikke på Europa slik europeerne ser det, derfor har vi større mulighet til å lykkes, sier Kleindl.

Hovedkvarteret til selskapet er i den tyske byen Montabaur, som ligger i nærheten av Frankfurt. 1& 1 Online Dialog GmbH ble etablert i 1996.

Salgskontorer vil bli om kort tid bli åpnet i München og Hamburg. Innen utgangen av året regner selskapet med å lansere ytterligere salgskontorer i Europa; i Brussel, Amsterdam og København. Det er også planer om kontorer i New York og San Fransisco. Siste skudd på stammen er nyetablerte AdLINK Internet Media Austria i Wien og et kontor i Helsinki, Finland.

AdLINK har totalt ansvar for nettannonseringen på 350 europeiske nettsteder i dag. I Norge selger de på nettsteder som Telia og Telenor, Dagsavisen og N3 Sport. I Sverige selger AdLINK blant annet på Telia, Expressen og Yahoo!, og i Danmark selger de blant annet på Jubii, som er Danmarks største nettsted.

Det nye slagordet til AdLINK er "Lead. Don't follow", og dette ble frontet med brask og bram på lanseringen i forrige uke. Paradoksalt sluttet powerpoint-presentasjonen til Kleindl med uttalelsen "Follow us. And lead".

Til toppen