Europeiske bønder velger norsk Mamut

Mamut vil levere e-handelsløsninger til bønder i hele Europa gjennom den europeiske portalen Farmersfield.

Mamut melder i dag at selskapet nå inngår en samarbeidsavtale med Farmersfield AS, en europeisk portal for landbruksnæringen med norske initiativtakere.

Farmersfield er foreløpig kun etablert i det britiske markedet. I tillegg arbeides det nå med en etablering i Frankrike.

- Vi vil bli den ledende aktøren i alle markeder, sier Rune L. Johannessen, Marketing Director i Farmersfield, til digitoday.no. Bare i UK-markedet er det 240.000 bønder, hvorav rundt 40.000 er på Internett.

Det er totalt mer enn seks millioner gårdsbruk i Europa, og hele 37 millioner mennesker arbeider innen landbruksnæringen. Ifølge Mamut er det stadig flere av aktørene i landbruksnæringen som benytter seg av elektronisk handel, og det er derfor avgjørende at også bøndene er tilstede på Internett.

- Mamut tilbyr allerede løsninger i det britiske markedet i dag til 73 britiske pund. Vi er nå gjennom en stille lansering og vil satse sterkere på markedsføringen fremover. Dette innebærer at vi vil tilby denne løsningen gratis til våre brukere. På sikt ser både vi og Mamut dette som god markedsføring, sier Johannessen til digitoday.no.

Portalen ble etablert i september 2000 i samarbeid med blant annet Kverneland Group, Hydro Agri og PriceWaterhouseCoopers Consulting. Målsettingen er at Farmersfield skal bli det beste utgangspunkt for bonden på nettet, med en blanding av nyheter, værmelding, linker til offentlig og annen relevant informasjon, samt kjøp av innsatsfaktorer og landbruksutstyr.

Alle Farmersfields brukere får nå tilbud om en profesjonell e-handelsløsning med Mamut for Farmersfield , og programvaren er også preinstallert på PC-er.

- Mange av Europas over seks millioner gårdsbruk ønsker å selge og profilere en rekke varer og tjenester på Internett og vi er glade for å kunne gi Farmersfields brukere mulighet til å ta del i denne utviklingen ved å tilby en gratis, profesjonell e-handelsløsning gjennom Mamut, sier Johannessen.

Brukervennlighet skal ha stått i høysetet da Farmersfield vurderte potensielle samarbeidspartnere, og valget falt på Mamut, blant annet fordi denne løsningen ikke krever noen kunnskaper om Internett eller HTML samtidig som resultatet blir profesjonelt.

- Landbruksnæringen er en av de bransjer som virkelig kan dra nytte av fordelene ved elektronisk handel, og vi er sikre på at mange bønder vil ha stor nytte av Mamuts e-handelsløsninger, avslutter Eilert Hanoa, administrerende direktør i Mamut ASA.

Til toppen