SAS har sammen med flere andre flyselskap inngått et samarbeid på nettet. Innen tredje kvartal i år skal de 11 flyselskapene som er med i samarbeidet etablere en reiseportal som skal konkurrere med blant andre Lastminute.com og norske Reisefeber.
Samarbeidet er blitt organisert via McKinsey og innebærer at flyselskapene stifter et selskap som vil stå på egne bein med et eget navn men er eid av flyselskapene.
Foruten SAS er British Airways, Air France, Lufthansa, KLM, Alitalia, Iberia, Aer Lingus, Austrian Airlines, British Midland og Finnair med i eiergruppen.
- Vi har tro på at våre sterke varemerker vil løfte denne tjenesten. Men den står på egne bein og får en egen ledelse, forteller Erik Strand, salgs- og markedssjef i SAS. Han forteller at denne satsingen i første omgang vil være myntet på privatmarkedet, mens det lukrative bedriftsmarkedet skal erobres senere.
Lanseringen av reiseportalen skal etter planen foregå i løpet av tredje kvartal i år.