JUSS OG SAMFUNN

Europeiske portaler må fornye seg

En rapport fra Forrester Research avslører at de store portalene i Europa dominerer annonsemarkedet på nettet, men at de må fornye seg for å beholde posisjonen. De mindre portalaktørene vil uansett være avhengig av å finne nye inntektsmodeller.

Sigvald Sveinbjørnsson
30. okt. 2000 - 12:02
Forrester Research



I analysen til Forrester konkluderes det med at de største portalene i Europa kommer til å holde posisjonen, og dette vil bare dreie seg om omtrent fem spillere, mens nummer to og tre portalene vil få problemer med å konkurrere. Grunnen til dette, mener Forrester, er at annonsørene vil se på andre måter å annonsere - for å få fart på salget.



Men overraskelsen er, ifølge Forrester, at portalene er nest-dårligst i klassen når det gjelder å generere salg og omsetning for annonsørene. Med andre ord effekten av annonseringen er for dårlig.


- Portaler leverer ikke. De vil være alt for alle, så de overlaster brukerne med informasjon og innhold slik at de ikke klikker igjennom. For eksempel: det er for mange nettsider brukeren må klikke seg igjennom før de kommer til vår lenke, sier en nettbasert bilhandler til Forrester Research.





America OnlineYahoo!Microsoft MSNHotmailExplorerExciteAltaVista
Infoseek

Terra LycosWanadooFrance Telecom

ViolaT-OnlineDeutsche Telekom


Analytikeren til Forrester mener at spillere som AltaVista, som i det europeiske markedet ikke vil få et sikkelig godt fotfeste på linje med Yahoo!, må begynne å tenke på å ta eierandeler i e-commerce selskaper, for å sikre inntektene fra slike tjenester. For eksempel nettbutikker.

Forrsester mener også at portalene må fokusere på en forretningsmodell. Man kan ikke være både ISP, tjenesteleverandør til bedrifter samt innholdsleverandør, man må velge.

- Disse selskapene vil feile. Hvert og et av disse områdene forandrer seg så fort at man ikke vil være i stand til å følge med, skriver Forrester.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.