Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tok nytt grep - stanset svindelforsøk på 750.000 kr i løpet av to dager
I analysen til Forrester konkluderes det med at de største portalene i Europa kommer til å holde posisjonen, og dette vil bare dreie seg om omtrent fem spillere, mens nummer to og tre portalene vil få problemer med å konkurrere. Grunnen til dette, mener Forrester, er at annonsørene vil se på andre måter å annonsere - for å få fart på salget.
Men overraskelsen er, ifølge Forrester, at portalene er nest-dårligst i klassen når det gjelder å generere salg og omsetning for annonsørene. Med andre ord effekten av annonseringen er for dårlig.
- Portaler leverer ikke. De vil være alt for alle, så de overlaster brukerne med informasjon og innhold slik at de ikke klikker igjennom. For eksempel: det er for mange nettsider brukeren må klikke seg igjennom før de kommer til vår lenke, sier en nettbasert bilhandler til Forrester Research.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
London åpner dørene for norske tech-bedrifter som vil vokse raskt
America OnlineYahoo!Microsoft MSNHotmailExplorerExciteAltaVista
Terra LycosWanadooFrance Telecom
Les om Scandinavia Online og Forrester:
SOL ikke blant de fem vinnerne i Europa SOL: - Skal ikke ut i Europa
Analytikeren til Forrester mener at spillere som AltaVista, som i det europeiske markedet ikke vil få et sikkelig godt fotfeste på linje med Yahoo!, må begynne å tenke på å ta eierandeler i e-commerce selskaper, for å sikre inntektene fra slike tjenester. For eksempel nettbutikker.
Forrsester mener også at portalene må fokusere på en forretningsmodell. Man kan ikke være både ISP, tjenesteleverandør til bedrifter samt innholdsleverandør, man må velge.
- Disse selskapene vil feile. Hvert og et av disse områdene forandrer seg så fort at man ikke vil være i stand til å følge med, skriver Forrester.