Europere velger amerikanske Internett-sider

De amerikanske Internett-sidene dominerer også i Europa, men det er enorme forskjeller på Internett-bruken i Tyskland, England og Frankrike.

Rykende fersk statistikk fra Media Metrix viser at det er de lokale teleoperatørenes startsider som ligger øverst på listen over de mest populære Internett-sidene i de tre største europeiske landene. Sidene wanadoo.fr, t-online.dk og freeserve.co.uk er de franske, tyske og engelske brødrene til norske SOL.

Media Metrix-statistikken er interessant fordi den kan gi en pekepinn på hvordan de egentlige trafikktallene ser ut her i Norge. Måleselskapets tall samles inn med telleapparater på et stort antall brukeres maskiner, ikke med intervju. Telenor Nextel har tidligere anslått at halvparten av de norske oppslagene går til utlandet, da primært USA og noe England og Sverige.
De mest besøkte internett-sidene i Europa:
Nr. Frankrike Tyskland England
1 Wanadoo T-online Freeserve
2 Yahoo Yahoo Yahoo
3 Multimania AOL MSN
4 Microsoft Microsoft Microsoft
5 AOL Netscape AOL
6 Voila Lycos UKplus
7 Club-Internet MSN Demon
8 Chez Tripod Geocities
9 Geocities Altavista BBC
10 MSN Amazon Amazon

Les om andre Media Metrix-funn:
Media Metrix vil kartlegge nordmenns nettbruk
Mindre porno - mer e-handel
Åtte millioner MP3-brukere
Yahoo! knepent foran America Online
De ferske tallene fra Media Metrix dokumenterer den kraftig amerikanske dominansen på Internett-innhold i Europa. Etter at brukerne har startet og fått opp sin startside, går selv de ellers så patriotiske franskmennene ofte rett til amerikanske nettsider.


Yahoo! ligger på andreplass i alle de tre største landene. Så bytter Microsoft og America Online om andre- og tredjeplassen. Også Lycos, Altavista, Geocities, Microsofts MSN og andre amerikanske sider kommer med på topp ti-listene i de tre landene.

Men det er enorme forskjeller i hvor lang tid den gjennomsnittlige Internett-brukere i de tre landene er koblet på Internett. I Tyskland er snittet 5,6 timer i måneden og stiger raskt, mens i England og Frankrike er tallet 3,5 og 3,4 og fallende.

Fallende tall kan bety at det kommer til store volum av vanlige databrukere som ikke er så ivrige som den første generasjonen. Men forskjellene kan også være basert på kultur, teleforhold og Internett-innhold.

Til toppen