Europolitan dobler kundeveksten

Den svenske mobiloperatøren Europolitan økte resultatet etter finansielle poster til 318 millioner svenske kroner, opp fra 135 millioner for samme periode i fjor, av en kvartalsomsetning på 882 millioner (pluss 297 millioner fra 1997).

Europolitan får flere kunder, men de ringer ikke like ofte som før. Den gjennomsnittlige inntekten per kunde gikk ned med fem prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år, eller fra 551 kroner til 522 kroner. Og det er kunder med forhåndsbetalte telefonkort som trekker ned, for holdes de utenfor ender den gjennomsnittlige månedsinntekten på 568 kroner, opp fra 551 året før, eller pluss tre prosent.

Europolitan har med dette kvartalet økt omsetningen for de siste tre kvartalene til 2,3 milliarder kroner, opp fra 1,6 milliarder kroner fra samme periode i fjor, noe som gir et imponerende resultat etter finansielle kostnader på 739 millioner kroner, tilsvarende 304 millioner kroner for samme periode i fjor - opp 143 prosent, og en ytteligere forbedring sammenliknet med halvårsresultatet.

Selskapet teller nå 574.000 kunder, pluss 46.000 siste kvartal og 150.000 nye kunder så langt i år, som er 105 prosent flere enn året før.

71 prosent av selskapet eies av amerikanske AirTouch og britiske Vodafone, med henholdsvis 51 og 20 prosent av aksjene. Det har tidligere i høst vært spekulert om de to majoritetseierne skulle fusjonere.

TABELL: Det svenske mobilmarkedet, ifølge tall fra Global Mobile.

Operatør Oppstart

/nettype

Kunder per

30.06.97

Kunder per

30.06.98

Telia Okt. 1981 /NMT 450 224.000 198.000
Telia Des. 1986 /NMT 900 641.000 434.060
Telia Nov.1992/ GSM 900 992.000 1.338.364
Comviq Sept. 1992/ GSM 900 582.000 1.030.000
Europolitan Sept. 1993/GSM 1900 326.000 528.000
Til toppen