Europolitan dropper kundejaget

Den svenske mobiloperatøren Europolitan øker overskuddet, men mister markedsandeler i det svenske mobilmarkedet målt etter kunder.

I likhet med hovedaksjonær Vodafone, som eier 71 prosent, har Europolitan avvikende regnskapsår der første halvår avsluttes 30. september. I det fikk selskapet et overskudd etter finansposter på 887 millioner svenske kroner, fra 779 millioner samme tid året før. Omsetningen endte på 2,6 milliarder, opp 17 prosent fra samme tid i fjor.

Europolitan ligger bedre an enn de to hovedkonkurrentene i Sverige, Comviq og Telia om en ser på inntekt per kunde. Der ligger selskapet øverst med 449 svenske kroner, tilsvarende knappe 400 norske, etter et fall på 11 prosent. Holder en kontantkortkundene unna ender gjennomsnittet på 550 svenske kroner og minus 7 prosent.

Dette er viktigere for selskapet enn å subisidiere seg til ytterligere kundevekst. For i andre kvartal fikk selskapet bare inn 22.000 nye kunder, mens Comviq og Telia kapret nesten 270.000 kunder tilsammen.

Konsernsjef Jon Risfelt sier da også at selskapet ikke vil vokse uansett kostnad, bare hvis det er lønnsomt. Det er ikke lønnsomt å selge nye mobiltelefoner med subsidier, derfor skjer heller ikke det og de fleste massemarkedskundene finner da også veien til konkurrentene.

Til toppen