Dataquests James Staten sier til Wall Street Journal at så lenge Dell fortsetter å vokse uten at det går ut over effektiviteten, er det liten grunn til å betrakte selskapet som overpriset.
Ifølge First Call Inc. er den samlede aksjeverdien rundt 28 ganger så stor som det antatte overskuddet i inneværende regnskapsår, som løper fra 1. mars 1997 til 28. februar 1998.
Selskapet føler ikke selv at det er overpriset. Det kjøper villig tilbake egne aksjer. I regnskapsårets første kvartal ble 6,6 millioner aksjer gjenkjøpt, og toppsjef Michael Dell har nylig gjentatt at dette er en bra måte å disponere kontantbeholdningen på.
Tall fra Dataquest viser en omsetningsvekst på 61,8 prosent, målt i antall enheter, fra første kvartal 1996 til første kvartal 1997. Tilsvarende vekst for Compaq var 26,2 prosent. Fra annet til fjerde kvartal i fjor økte Dells enhetsomsetning med mer enn 50 prosent, mot mindre enn 20 prosent for Compaq.
Dell lager ikke en eneste maskin før den er bestilt - per telefon, eller i stadig større utstrekning, per internett. Selskapet holder produksjonslokalene stengt for salgsprognoser, og omsetningen er fri for mellommenn og lagre av usolgte varer. Lageromsetningen i første kvartal antas å ha vært 30,5, mot 11,4 for Compaq.
Compaq er ingen sinke, men tvertimot verdens største PC-produsent. Men dagens aksjekurs priser selskapet til 18 ganger det antatte overskuddet i inneværende regnskapsår - en viktig årsak til at man nå prøver å ta i bruk Dell-inspirerte metoder i salg og produksjon gjennom en "build-to-order"-modell.
Prognosene for PC-bransjen er svært gode, og alle leverandører skulle ha rom til å vokse. Men hva skjer når alle driver uten lager og mellommenn, og markedsutviklingen blir mer normal?