Eventyrlig vekst for bærbare i Norge

Tall fra IDC viser at det ble solgt 48 prosent flere bærbare i Norge i første kvartal i år enn i samme kvartal i fjor.

Veksten i antall enheter, ifølge IDC, er på nærmere 19.000 til 57.774. Over halvparten av veksten skyldes at salget til forbrukere økte fra 7578 til 17.737 enheter, altså 134 prosent. Bedriftsmarkedet for bærbare økte fra 31.408 til 40.037, eller 27,5 prosent. Det samlede norske PC-markedet økte med 21,4 prosent til 157.286 enheter.

Her er IDC-tallene fordelt på merker:

Når det gjelder hele PC-markedet i Norge, konstaterer man av markedsleder Hewlett-Packard (tidligere HP og Compaq) ikke lenger er like stor som nummer to og tre til sammen, samtidig som andelen til de tre store står omtrent uendret på 60 prosent. Nummer fire, IBM, øker med over 33 prosent, men må fortsatt nøye seg med en svært beskjeden markedsandel.

Innen bærbare har markedslederen Hewlett-Packard befestet sin posisjon, mens Dell har gjort det overraskende svakt, noe Fujitsu Siemens har utnyttet for å erobre andre plassen på listen. Tall for bærbare på forbrukermarkedet, viser at Dell her bare har doblet omsetningen – mens markedet er økt med 134 prosent – og at utgangsposisjonen var beskjeden, 520 enheter i første kvartal 2002. I antall enheter er HPs økning nesten tre ganger så stor som Dells samlede omsetning. NEC, som ligger på en beskjeden sjette plass innen bærbare totalt, selger nesten utelukkende til forbrukermarkedet, der 2058 enheter utgjør en andel på 11,6 prosent og gir merket en pen tredje plass etter HP og Fujitsu Siemens.

Til toppen