Evil Islands: Et ålreit rollespill

Evil Islands er et spill som har det meste, men møter grafikken dagens krav?

Du våkner opp blant noen gamle ruiner og husker ikke en dritt. Du reiser deg opp og ser litt rundt deg. Litt lenger borte er det noen folk som sitter og ber. Når du går bort til dem skriker de at "den utvalgte" har kommet, og løper vekk. Du følger fotsporene deres, og de fører til en landsby.

Når du kommer inn i landsbyen blir du mottatt av Erfar, lederen av landsbyfolket. Han forklarer hva det innebærer å være "den utvalgte". Til å begynne med virker det som at det bare er bra å være den utvalgte. Folket nærmest tilber deg, og de fleste av lederne har stor respekt for deg. Til å begynne med!

For at lederne skal fortsette å tro at du er den utvalgte må du gjøre utallige farlige oppdrag for dem. For eksempel å drepe ulver, goblins, orcs også videre. Etterhvert viser det seg at folket i landsbyen er grådige og gjerrige, og de fleste gjør det de kan for å utnytte deg.

Maskinvarekrav

  • 300 MHz Pentium II
  • 64 MB RAM
  • 500 MB ledig harddiskplass

Testmaskin:
Celeron 466@525 MHz, 128MB RAM, Voodoo3 2000 16MB

Evil Islands er et rollespill i likhet med for eksempel Baldurs Gate og Diablo spillene.

Spillet har et ikke-lineært plot. Det vil si at du får en rekke oppgaver og kan velge helt hvilken rekkefølge du vil gjøre dem i, samt hvordan du vil gjøre dem. Det er riktignok noen oppgaver du bør gjøre før andre, som for eksempel å skaffe en nøkkel før du skal åpne en lås.

Du styrer opp til tre personer av gangen. Det vil si at du for hver enkelt person velger hvilket våpen vedkommende skal bruke, hvilke trolldommer vedkommende skal avsi, om personen skal oppføre seg aggressivt eller defensivt og om personen skal krabbe, snike seg, gå eller løpe og liknende. Du velger selv hvilke folk du skal ta med, eller om du vil ha med noen andre (utenom hovedpersonen) i det hele tatt. Jeg valgte først å ta med meg en dum, svær muskelmann med øks (dette kan du forandre på ved å kjøpe nye våpen), noe som i begynnelsen virket som en smart ting å gjøre, men det viste seg at når du har to helter, deler de erfaringen de får av å slåss, noe som fører til at du til slutt ender opp med to (eller tre) halvgode helter isteden for en "Rambo".


Etter hvert som fiendene blir flinkere, klarer ikke heltene å følge med i utviklingen. Snart er alle fiendene så blitt så flinke at du må krabbe rundt på bakken i håp om ikke å bli sett.

Det går riktig nok an å sette ned vanskelighetsgraden midt i spillet, men jeg er for stolt til å kunne finne på noe sånt. Derfor måtte jeg begynne på nytt nesten fra starten av. Denne gangen har jeg bare én helt.

Noe jeg likte spesielt godt var hjelpfilen. Det er den første hjelpfilen jeg har sett som faktisk har noe av det jeg trenger: En grundig forklaring på hvordan man skal få spillet til å gå så glatt som mulig, uten at den visuelle kvaliteten skal lide for mye. Det står faktisk hvor mange prosent økning i framerate man kan regne med ved å skru ned de forskjellige valgene i innstillingsmenyen.


Til tross for dette er grafikken noen hakk for dårlig, uansett hvilke innstillinger man har valgt. Ved å skru opp grafikken oppnår man ikke store forbedringer i visuell kvalitet. Det man oppnår er mer hakking. Grafikken ligner mye på "Playstation-grafikk".

Kampdelen av spillet er urealistisk (se bildet til høyre så skjønner du hva jeg mener med urealistisk). Man slåss vel ikke sånn mot ville dyr? Jeg trodde man hoppa på hverandre og beit av hverandre strupen eller noe...


Slåssingen er også litt for vanskelig: Det går ikke fem minutter uten at man må laste en mellomlagringsfil fordi at hovedpersonen har blitt drept. Ellers er kartet delt opp i virkelig store deler, så det er ellers ikke mye fillasting å vente på.

Produsent: Nival Interactive, Fishtank Interactive
Distributør: Ravensburger Interactive Media GmbH
Distributør i Norge: Ubi Soft Entertainment Nordic AS
Offisiell hjemmeside: Evil Islands
Til toppen