Evne til å hente hjelp vil dele markedet

Manglende evne til å tilby tjenester fra lavkostland vil gjøre det tøft for små selskaper, mener Accenture og IBM.

Store konsulentsselskaper har satset mye på å kunne tilby billige tjenester fra lavkostland som India, de siste årene. Nå tror de at det blir et avgjørende fortrinn overfor de mange mindre konsulentsselskapene som driver i IT-bransjen.

- I dagens marked er det så mye å gjøre at utfordringene ikke er godt synlige. Mens de store aktørene kan møte prispresset i Norge med bruk av offshoreressurser, har ikke de små den samme muligheten, sier Nils Øveraas, administrerende direktør i Accenture, til Finansavisen.

Øveraas tror ikke oppdragene vil tørke inn for de små konsulentsselskapene, og påpeker at det alltiv vil være behov for dem, men han tror på en økt konsolidering av bransjen etterhvert som tjenesteutsetting til lavkost land blir mer vanlig.

Accenture får støtte fra IBM, som også mener at kundene i økt grad etterspør større bredde.

- Det er også et ønske om bredde hos leverandører av konsulentstjenester. Dette er vanskelig for mindre selskaper, sier Morten Thorkildsen, administrerende direktør i IBM Norge, til Finansavisen.

Mindre konsulentsselskaper har også begynt å levere tjenester fra partnere eller datterselskap i lavkostland, men de får ikke den samme skalafordelen.

Til toppen