SJ er blant kundene som i Sverige fikk store problemer grunnet nedetid hos IT-leverandør Evry. (Bilde: SJ)

Evry-feil førte til «IT-kaos» i Sverige

– Fullstendig nedsmelting, melder Posten.

Datapublikasjonen IDG.se melder om IT-kaos i Sverige, etter det som beskrives som et server-havari hos Evry.

Systembolaget, SJ (Statens Järnvägar), SL (Storstockholms Lokaltrafik) og Posten er blant kundene som opplevde store driftsproblemer i flere timer fredag formiddag.

Skiltsystemer, trafikkinformasjon, bestilling av reiser på nett og fysiske billettautomater er blant tjenester som skal ha vært berørt.

IT-sjef Kenneth Verlage i PostNord, som er sammenslutningen av det svenske og danske postverket, lufter sin frustrasjon over situasjonen i en twitter-melding.

– Det er en fullstendig nedsmelting hos Evry, og mange bedrifter i Sverige sliter, inkludert oss, skriver han.



Rett før klokken 12 skal flere av de berørte tjenestene være på vei opp igjen, men i skrivende stund er det fremdeles trøbbel med SJs billettbestillinger på nett.

– Ingen norske kunder har vært berørt. Dette er forhold som kun har rammet i Sverige, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til digi.no.

Ifølge ham er feilen lokalisert og rettet og systemene på vei opp igjen. Evry, som er Nordens største IT-leverandør med rundt 10.000 ansatte, mener det er for tidlig å si hva årsaken til problemene kan være.

– Jeg vet ikke om serverkrasj er korrekt beskrivelse. Det har vært et voldsomt uvær i Sverige i natt og i går. Som en følge av det søkte man bredt for å finne årsaken. Feilen er nå lokalisert og rettet. Sett med norske øyne er det godt at ingen av kundene i Norge ble rammet, sier Remman.

Til toppen