DNB måtte i helgen igjen beklage at nettbanken ikke fungerte. Igjen er det leverandør Evry som må svare. Dette skjermbildet er fra et tidligere utfall.

Evry: – Feilen lå i Oracle-maskinvare

Store problemer for DNBs nettbank.

Nettbanken til DNB var lørdag kveld nede for andre dag på rad.

Både fredag og lørdag har banken vært utilgjengelig i nær fire timer fra 18- til 22-tiden.

Begge ganger har det vært en feil hos programleverandøren Oracle som har hindret DNB-kundene i å bruke datamaskin eller telefon for å få tilgang til banken. Minibanker og øvrige betalingstjenester er imidlertid operative.

Det er IT-selskapet Evry som leverer den tekniske løsningen til DNB.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Geir Remman, som digi.no snakket med mandag morgen, skal det ha vært en lagringsløsning levert av Oracle som sørget for at det ble problemer.

– Feilen lå i en maskinvare hos Oracle, som er en av våre leverandører. Den forårsaket at kundene ikke fikk tilgang til dnb.no og da heller ikke til sin nettbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til NTB.

En kilde med kjennskap til problemene som rammet DNB-nettbanken forteller til digi.no at problemene startet som et hardware-problem som fikk følgekonsekvenser. Dette blir nå utredet av både Evry og leverandøren av løsningen, Oracle.

Remman forteller til digi.no at det var en disk som ble levert av Oracle som feilet fredag kveld. På lørdag dukket det opp en feil mellom Oracle-disker og Oracle-servere som førte til at det ble full stopp.

I hele helgen har teknikere fra både Oracle og Evry, samt med folk fra DNB, jobbet for å sørge for at problemene ble løst. Fredag og lørdag kveld er forholdsvis stille dager på DNBs nettbank, mens søndag er aktiviteten svært høy.

I 22-tiden informerte Remman om at nettbanken igjen var operativ og at alle systemer så ut til å fungere tilfredsstillende.

Nedetiden som rammet DNB kommer på et kritisk punkt for Evry, ettersom norges klart største bank i disse dager er i oppløpsfasen på et stort anbud på infrastrukturtjenester. DNB bruker hvert år rundt fem milliarder kroner på IT-løsninger.

DNBs nettbank-løsning har vært utsatt for en rekke nedetids-tilfeller de siste året, noe som har skapt irritasjon hos kundene. Digi.no vet også at dette har skapt mye frustrasjon internt hos bank-giganten.

    Les også:

Til toppen