Exchange Online falt ned i nærmere ni timer tirsdag. Det skapte stor frustrasjon blant berørte Microsoft-kunder. (Foto: digi.no)

Exchange Online slått ut i 9 timer

Microsoft får kritikk etter uvanlig lang nedetid.

Mange bedrifter måtte tirsdag klare seg uten e-post da Microsofts skytjeneste Exchange Online (Office 365) gikk ned for telling.

Hvor mange som ble rammet er uklart, men en rekke kunder og systemadministratorer luftet sin frustrasjon i leverandørens supportforum. Der får Microsoft særlig kritikk for ikke å ha informert bedre om hendelsen. Tjenestens statussider ga lenge ingen indikasjon på at noe var galt.

– Dette er fullstendig uakseptabelt, er meldingen som går igjen blant tilbakemeldingene fra kunder spredt over 15 sider.

Problemene begynte om morgenen (lokal tid USAs vestkyst) og tjenesten ble ikke friskmeldt før nærmere ni timer senere. Da var arbeidsdagen omme.

Uklart hva som skjedde

I en statusoppdatering skriver David Zhang fra Microsofts supportteam at «en del av nettverksinfrastrukturen ble slått ut». Det oppgis at selskapets «ingeniører måtte gjøre konfigurasjonsendringer på den berørte kapasiteten» for å oppnå tilfredstillende drift igjen.

En nærmere teknisk forklaring foreligger for tiden ikke etter det digi.no kan se.

Det er heller ikke klart i hvilken geografisk utstrekning brukere ble berørt. Tilbakemeldingene indikerer at forholdet påvirket brukere over hele USA, men også Canada, Mexico og Costa Rica blir nevnt.

For å gjøre vondt verre var dette andre gang denne uken at Microsoft-kunder i USA opplevde driftsproblemer med skytjenester. Mandag opplevde mange at Lync gikk ned for telling, ifølge ZDnet.

Norge ikke påvirket - venter på rapport

Microsoft har satset enorme summer og ikke rent lite prestisje på å bygge opp abonnementsbaserte skytjenester som alternativ til lokalt installerte serverprodukter, også for kritiske bedriftstjenester.

– Det var kun nord-amerikanske kunder som ble rammet. Ingen i Norge. Problemene er nå løst og alt fungerer som normalt. Klart det er kjedelig når slikt inntreffer, og dette beklager vi på det sterkeste, sier direktør Office-divisjonen Anna Olsson i Microsoft Norge til digi.no.

Heller ikke hun vet foreløpig mer om årsaken til nedetiden. Olsson venter på en såkalt incident report, som normalt forligger etter et døgn.

Til toppen