Expressen lar kunden bestemme prisen

Kampen om kundene hardner til mellom de svenske løssalgsavisene. Schibsted-eide Aftonbladet "kuppet" nylig Expressens bilags-idé, men nå slår Expressen tilbake: Fra og med neste uke får kundene selv velge hvor mye de vil betale for avisen.

Drøyt en uke etter at sukessavisen Aftonbladet økte prisen på løssalgsavisen til ti kroner og samtidig innførte daglige bilag, endrer nummer-to-avisen Expressen også sin strategi.

Sammen med GT og Kvällsposten lanserer Expressen "ett helt nytt sätt att sälja kvällstidningar": De leserne som kun vil ha hovedavisen betaler åtte kroner. Vil du i tillegg ha avisens fire bilag, betaler du ti kroner. Bilagene, som nå blir felles for alle tre avisene, skal ligge ute i butikkene i to dager, skriver Dagens Nyheter.

Søndag og mandag får kundene mulighet til å kjøpe bilaget Adam & Eva, på tirsdager tilbys et kryssordbilag, TV-bilaget finnes i butikken onsdag og torsdag, mens Expressen Fredag erstattes nå med et nytt underholdningsbilag som blir å finne i handelen lørdag og søndag, melder svenske Resumé.

Expressen varsler en massiv markedsføringskampanje for å gjøre den avislesende svenske oppmerksom på den nye bilagssatsingen. Førstkommende tirsdag begynner TV-reklamene å snurre på TV4 og TV3, og dagen etter følger en omfattende annonsekampanje i de tre avisene som utgjør "bilagskameratene" samt i en rekke abonnementsaviser. Parallelt kjøres en riksdekkende radiokampanje, skriver Resumé.

Expressens forventninger til den nye bilag-strategien er skyhøye: Avisens administrerende direktør, Staffan Lundeborg, sier til Dagens Nyheter at han regner med den nye salgsmodellen vil forbedre Expressens økonomiske resultat med omtrent 50 millioner kroner i året.

Til toppen