Expressen vil slå Aftonbladet på nettet

Den svenske tabloidavisen Expressen vil ta igjen Aftonbladets forsprang på nettet. Nå satser avisen å bli sveriges største nettavisen innen fem år.

Schibsted-eide Aftonbladet har hatt stor nettavis-suksess i Sverige med stor trafikk og flere utmerkelser. Dette vil ikke Schibsteds største konkurrent i Norden, Bonnier, ha noe av. Nå skal den svenske tabloidavisen Expressen satse hardt på Internett.

Håpet er at denne satsingen vil føre avisen til topps og knuse Aftonbladet.

- Våre konkurrenter (Aftonbladet - red. anm.) har et stort forsprang, men vi gleder oss over den eksplosive veksten vi har på våre internettsider. Disse har nå over 100.000 besøkende per dag, sier administrerende direktør i Expressen Steffan Lundeborg til den svenske nettavisen Vision.

Til forskjell fra Aftonbladet skal Expressen ikke skille ut sin nettsatsing i et eget selskap. I stedet blir det etablert et nytt forretningsområde innad i organisasjonen, skriver Vision, som mener dette kan skyldes at Bonnier ikke har børs-ambisjoner for denne delen av selskapet.

Nett-delen til Expressen skal også styrkes med en egen redaksjon.

Expressens nåværende sider peker mot to andre aviser i Bonnier-systemet, GT og Kvällsposten. Dette skal nå endres, slik at disse avisene blir selvstendige på nettet.

Hele Bonnier-konsernet skal også ta Internett på alvor. Selskapet skal etablere et eget forretningsområde, Bonnier Net, som skal inn på blant annet portalmarkedet med Bonniers merkenavn.

Bonnier Net underlegger seg portaltjenesten Koll.se. Nettdelen skal også fungere som en inkubator for nye nettkonsepter, melder selskapet i en pressemelding.

Til toppen