Få betalt for jobbintervjuer

NotchUp er en ny nettjeneste som vil betale deg for jobbintervjuer. Google og Yahoo bruker tjenesten.

Mandag denne uken ble det lansert en ny type rekrutteringstjeneste.

Tjenesten er fortsatt i beta, og har vært lukket frem til nå. Flere nordmenn har imidlertid deltatt i den lukkede beta-testen, og flere har allerede sendt ut en rekke invitasjoner til å bli med på denne nye jobbrelaterte sosiale tjenesten.

Det er et stramt arbeidsmarked for tiden, både internasjonalt og i Norge. Så og si alle IT-bedrifter forteller at de er på jakt etter nye ansatte, og flere er på jakt etter ett tosifret antall nye personer.

Arbeidspresset er også stort, og potensielle jobbsøkere tar seg ikke alltid tid til å stille til intervju. Arbeidsmarkedet har snudd i arbeidstagernes favør. Det har oppstartsselskapet NotchUp tatt konsekvensen av.

Notchup baserer seg på at hver enkelt bruker selv bestemmer hvor mye deres tid er verdt, og ber de spesifisere et beløp på mellom 75 og 5.000 dollar som de krever for å stille opp i et jobbintervju. NotchUp anbefaler å kreve et sted mellom 200 og 500 dollar.

Gründerne Jim Ambras og Rob Ellis har finansiert Notchup på egenhånd. De har jobbet med rekruttering i mange år, og har sett seg lei på at det er en tungrodd prosess som sliter ut både arbeidsgivere og arbeidstagere. Ifølge gründerne er det bare hodejegerne som kommer godt ut av dagens rekrutteringssituasjon.

I motsetning til tradisjonelle CV-databaser, betaler ikke bedriftene som søker etter potensielle nyansettelser for å få tilgang til CV-databasen. De betaler isteden for intervjuene som avtales.

Hvor stor andel Notchup tar er ukjent, men Yahoo News indikerer at det ligger i størrelsesorden 15-20 prosent på toppen av summen som jobbsøkeren får for å stille opp i jobbintervjuet.

Rekruttering er en lukrativ nisje, spesielt i tider med stramme arbeidsmarkeder. Notschups store fordel er at de har klart å få noen av bransjens største og mest annerkjente selskaper til å bruke tjenesten. Med selskaper som Google, Yahoo og Facebook, er det mange som lar seg friste til å registrere en profil.

Det er også et stort pluss for mange at man ikke trenger å skrive inn CV'en nok en gang. Dersom man har lagd en profil i LinkedIn, kan den enkelt importeres inn i NotchUp.

På tross av at tjenesten har vært i lukket beta, og begrenset til inviterte deltagere, gikk brukertallet fra 445 deltagere til 10.500 i løpet av forrige uke.

Etter åpningen mandag denne uken har det ikke kommet noen tall, men nettsiden er treg og til tider ustabil, noe som er en klar indikasjon på at antall besøkende langt overstiger bedriftens serverkapasitet.

Her kan du lese mer om Notchup og registrere deg selv som bruker.

Til toppen